fredag 16 september 2011

Fredags mys!

Fredag! Sugen på nått riktigt gott! Grillad fläskkarre och broccoligratäng! Första gången Jag gjorde gratängen och den vart super!

2 broccoli
1 burk skivade champinjoner
1 purjolök
2 klyftor vitlök
riven ost
5 dl grädde
1-2 dl Philadelphia ost
salt och peppar

Fräs champinjoner, purjo och vitlök i stekpanna. Salta och peppra. Strö sedan ut det i en ugnsform tillsammans med broccoli. Häll på Philadelphia och grädde. Salta och peppra. Avsluta med ett ost täcke. Gratinera på 225 grader i 20-25 min. Gött ;)

Har man inte kött till slå släng i lite stekt bacon eller fläsk i gratängen och låt de puttar med,tror Jag blir kanon!


4 kommentarer:

  1. Hej, håller på med denna gratäng och undrar om man ska förkoka broccolin?Har delat två färska buketter, skall jag skölja dom eller lägga i dom som dom är..?Panik, ha-ha

    SvaraRadera
  2. Ja är det färska buketter skadar det inte att skölja dem, dela sedan buketterna i mindre delar innan du lägger dem i formen. Mvh jimps

    SvaraRadera
  3. Hej igen, jag fick rätt på det.Kokade upp dom delade buketterna i ett par minuter först.kokar du inte dina alls först? I alla fall så blev det jättegott.Ni har väldigt goda recept och jag blir så inspirerad.Som du förstår är jag ingen "hejare" på matlagning men börjar tycka det är roligt mkt tack vare er blogg.Mvh Elena.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du har börjat tycka att det är roligt med matlagning och att du gillar våran blogg.
    Vi brukar inte koka broccolin innan, men det är en smaksak, vi gillar lite mer tuggmotstånd. Ha det bra!

    SvaraRadera