onsdag 23 november 2011

LCHF chokladmousse med hasselnötsströssel

Jag och Jimmy är verkligen inte mycket för efterrätter, eller sötsaker överhuvudtaget. Våran tidigare last har varit chips och ostkrokar, absolut inte godis. Men idag blev det en efterrätt och båda blev positivt överraskade, ska jag äta efterrätt nån mer gång så blir det kommer det bli chokladmousse. Jag har gjort det nångång förut innan LCHF fast med ljus choklad och florsocker, vågar inte ens tänka på hur sött det måste ha varit. Jag använde samma recept med bytte ut chokladen mot mörk 75%-ig och tog bort florsockret. Jag la till hackad rostad hasselnöt.

Chokladmousse med hasselnötsströssel 4port



  • 100 g mörk choklad

  • 3 dl vispgrädde


  • 2 äggulor


  • 0,5 dl hasselnötter

Smält choklad i vattenbad. Låt chokladen svalna lite. Vispa grädde och ha i äggulor. Ta lite åt gången av gräddblandningen och blanda med chokladen tills allt är blandat. Häll upp i glas och låt stelna i kylen i några timmar. Hacka hasselnötter och rosta i torr stekpanna. Toppa chokladmoussen med hasselnötsströsslet innan servering.




Blev onödigt mätt av all mat idag, så det kommer nog dröja innan det blir efterrätt igen. Jimmy är duktig och spelar innebandy, medans jag tänker ligga i soffan och kolla på tv. Halsen känns helt okej, så det blir nog lite träning imorgon, är ju ledig imorgon också. God kväll på er!/ Camilla

2 kommentarer:

  1. Den är såååååå god, kommer att göras flera gånger kan jag lova!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm chokladmousse och hasselnötter är aldrig fel :) Ha det fint!

      Radera