lördag 19 november 2011

Stekt biff med broccoligratäng och whiskeysås

Vi bjöd hem min bror på middag igår kväll. Det var riktigt trevligt! Mycket mat, vin och godsaker. Vi spelade kort och lyssnade på musik in på småtimmarna. Jag hade ingen riktig plan när jag och barnen handlade inför middagen men sprang på en ryggbiff, blir inte så mycket bättre än det! Gjorde för första gången en broccoligratäng i våra mini formar, vart supergod.

Broccoligratäng i mini form 4 port:


  • 2 st färska broccoli

  • ½ st purjolök

  • 2 st vitlöksklyfta

  • 6 st färska champinjoner

  • ½ tsk dragon

  • salt & peppar
  • Parmesanost

  • 3 dl grädde

  • 2 dl philadelphia

Börja med att skiva champinjoner och stek den i en panna med smör tills den fått fin färg. Fortsätt att skiva purjo, hacka vitlök och grovhacka broccoli. Lägg alltsammans i en kastrull och koka i grädde och philadelphia i 10 min. Smaka av med salt och peppar. Häll ner hopkoket i formen och toppa med ett rejält täcke riven parmesan. Gratinera i ugnen på 225 grader tills gratängen har fått fin färg, ca 20 min.

Vi köpte en hel bit ryggbiff som vi skivade upp själv, det gör vi nästan alltid så man får köttet precis som man vill ha det plus att det brukar vara billigare. Jag skär upp köttet i "en tum" tjocka skivor, dvs 2,5 cm och eftersom både jag och camilla föredrar lite blodigt/rare kött så steker vi köttet enbart i panna på hög tempratur i rikligt med smör. Lägg ner köttbiten, salta och peppra. Stek köttbiten tills den börjar svettas lite blod på ovansidan, vänd den och stek lika länge på andra sidan. Vill man ha den mera välstekt så gör på samma sätt men avsluta med att steka klart den i ugnen på 150 grader och använd dig av en kötttermometer för önskat resultat, spannet ligger mellan 55-70 grader.

Whiskey sås:


  • Steksky från köttet

  • 3 st schalottenlökar

  • 1 st vitlöksklyfta

  • 1 msk kalvfond

  • 3 dl grädde

  • ½ dl Rökig whiskey

  • salt & peppar

Spara stekskyn från köttet! Hacka lök och vitlök. Fräs den sedan i stekskyn tills den fått fin färg. Tillsätt whiskey, grädde och fond. Koka upp och låt sedan stå och puttra medans du smakar av med salt och peppar. Klart!

Servera och njut av denna underbara rätt! Blir inte så mycket bättre än så här...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar