fredag 16 december 2011

Sillmacka

Det är ju ändå jul snart och vad passar inte bättre än en sillmacka. Använde brödet som jag bakade imorse, sesam-och linfröbrödet. I orginalreceptet använder vi bara sesamfrön, men idag testade jag med linfrön också och det blev jätte gott. Kan tänka mig att det skulle vara gott att ha i solroskärnor också, det får bli nästa gång. På mackan hade jag först philadelphiaost, sen smetana, hackad rödlök och sen sill.

Sesam-och linfröbröd 8-10skivor


  • 1 dl skalade sesamfrön

  • 1 dl linfrön

  • 1 msk fiberhusk

  • 1 tsk bakpulver

  • 3 ägg

  • 2 dl riven ost

Blanda först alla torra ingredienser och sen i med ägg och ost. Lätt svälla medans ugnen blir varm. Bred ut smeten på en bakpappersklädd plåt ca 30x30cm. 225 grader i 8min eller tills brödet har fått lite färg.


Ha en härlig fredag! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar