söndag 22 januari 2012

Müsli

Imorse gjorde jag i ordning en ny laddning av müsli. Superenkelt att göra och gott.



Müsli

Ta ca 1dl av dina favoritnötter och frön, t ex



  • 1 dl hasselnötter


  • 1 dl sötmandlar


  • 1 dl pumpakärnor


  • 1 dl solrosfrön


  • 1 dl cashewnötter


  • 1 dl riven kokos


  • 1 dl linfrön


  • 2 msk kanel ( blanda med nötterna när de är rostade)


  • 1 tsk vaniljpulver ( blanda med nötterna när de är rostade)

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla nötterna på en plåt, förutom kokos och linfrön. Jag sparade kokosen och linfrönen tills det var 5minuter kvar, för att behålla mer smak och för att det inte ska bli bränt. Rosta nötterna i ugnen i 15minuter, rör om var 5:e min, så inte nötterna blir brända. När det återstår 5min ha som sagt på kokosen och linfrönen. Låt svalna och ha sen i nötterna i en burk som går att försluta helt. Blanda 2 msk kanel och 1 tsk vaniljpulver ( ej vaniljsocker) och i burken och skaka om.


Vaniljpulver - finns att köpa de flesta butiker, vi har köpt den här på Ica Maxi


Till frukost för mig idag blev det keso, ricotta, en skvätt grädde, hallon och müsli. Jimmy åt ett stekt ägg, FinnCrisp med smör och ost. Nu är vi laddade för en tur i skidspåret.

Ha en skön söndag! / Camilla

8 kommentarer:

  1. Hemmagjord müsli är ju härligt, och dessutom kan man välja exakt vad man vill ha i.

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det! Nu kommer det bli mycket yoghurt och müsli till frukost. Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Hej Lena! Tycker jag du ska göra :) Så gott ihop med turkisk eller rysk yoghurt och hallon eller bara med keso. Ha det bra!

      Radera
  4. Ger det bättre smak att rosta nötter/kokosflingor/linfrön i ugnen eller finns det någon annan anledning till att ni gör det?

    Själv äter jag turkisk yoghurt med ungefär samma musli blandning som ni kör ovan + lite frysta bär. Men jag har inte rostat min musli i ugnen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika!
      Anledningen är att jag tycker att det är mycket godare med rostade nötter och frön. Brukar rosta i ugnen om jag ska göra mycket, annars kan man rosta i en torr stekpanna också.
      Ha en bra kväll!

      Radera
  5. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up and also the rest of the site is
    also very good.

    My blog ... Michael Kors Bags

    SvaraRadera
  6. I want to to thank you for this wonderful read!! I certainly enjoyed every little bit
    of it. I have got you book marked to look at new stuff you post…

    Here is my blog post: Nike Free [http://www.ngosummit.com/tory-burch-outlet.html]

    SvaraRadera