onsdag 28 mars 2012

Savoykåldolmar

 Ibland får jag för mig konstiga saker, som att jag är sugen på kåldolmar, jag gillar ju inte kålpudding något vidare, så varför skulle jag gilla kåldolmar Tycker att det ser så gott ut med kåldolmar, så jag gjorde en kompromiss med mig själv, gjorde savoykåldolmar. Savoykål är mycket mildare i smaken än vanlig vitkål. Och hur var då savoykåldolmar? Jätte gott, det här gillade hela familjen. Fyllningen med fläskfärs blev jätte god, blir nog mycket saftigare och godare än om man hade haft nötfärs.

Savoykåldolmar 4 port ca 20st
  • 1 savoykålshuvud
  • 450 gram fläskfärs
  • 1 gul lök
  • 2 ägg
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 1 msk kalvfond
  • salt
  • peppar
  • ca 25 gram smält smör
Sätt ugnen på 225grader. Skär bort stocken från kålhuvudet och förväll det i lättsalat vatten i ca 10 min. Blanda under tiden fläskfärsröran. Hacka löken och blanda i hop med färsen i en bunke, ha i ägg, fond, grädde, salt och peppar och blanda allt väl.
Ta upp kålhuvudet ur vattnet och lossa bladen och skär bort den grova mittnerven. Klicka ut färsröra på kålbladen och rulla ihop till små dolmar. Lägg i en ugnssäker form med skarven neråt och häll över smält smör. Stek i ugnen 15-20min.


Innan middagen höll jag och velade om jag skulle ge mig ut och springa eller inte. Var inte riktigt sugen, men jag vet hur det är när klockan börjar bli för mycket så ångrar jag mig alltid om jag inte har sprungit, så det blev en 5,5:a. Riktigt skön tur, lagom hastighet och lagomt trött efteråt. Och så den härliga känslan efteråt när man har ätit och duschat, den slår ju allt. Nu har Jimmy dragit iväg på innebandy och jag ska mysa ner mig i soffan. Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar