tisdag 20 mars 2012

Vitlöksfrästa grönsaker & kyckling

Slutade tidigt idag och hemma väntade familjen och Jimmys mamma, syster och hennes lilla goding till son. Efter en trevlig eftermiddag snörade jag på mig springskorna och tog mig ut på en vända, hade tänkt att ta 5,5km-rundan, men vädret var perfekt, kändes lätt att springa så jag sprang 7,5km istället. Börjar bli sugen på att testa att springa 1 mil snart. Vi hade inte planerat vad vi skulle äta, men efter en snabb inventering av frysen stod det klart att vi har väldigt mycket kyckling, något som jag alltid slänger med i vagnen när jag handlar. Till kycklingen blev det vitlöksfrästa grönsaker. Ta bara dina favoritgrönsaker som du har hemma, jag tog aubergine, paprika, röd lök och champinjoner. Fräs i smör och olja, krydda med salt, peppar och paprikapulver, när grönsakerna fått färg så sänk värmen och ha lite mer smör och olja och 1-2 pressade vitlökssklyftor, låt fräsa i några minuter, på så vis bränns inte vitlöken vid. Till kycklingen och grönsakerna åt vi en avokadoröra. Jag tycker att det blev jätte gott, passade jätte bra med den kalla avokadoröran till.

Avokadoröra 4port


  • 2-3 avokado

  • 1,5 dl creme fraiche eller smetana

  • 1-2 tsk sambal oelek

Gröp ur avokadorna och pressa med en gaffel, blanda i creme fraiche. Ha lite sambal oelek åt gången och smaka av tills du är nöjd med styrkan.

Nu blir det lite soffmys innan det är dags för sängen, blir en tidig kväll idag, ska upp i ottan med dottern som ska på läkarbesök. Ha en fin kväll!

2 kommentarer:

  1. Vad gott med vitlök i grönsaker! Jag brukar också göra något liknande som tillbehör till kött- eller fiskrätten.
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Enkelt och gott tillbehör. Helt fantastiskt vad mycket grönsaker man äter nuförtiden :) Ha en fin dag!

    SvaraRadera