söndag 22 april 2012

Chokladbollar

Jobbhelgen är avklarad för min del, gött! Efter jobbet åkte jag till mina föräldrar för att hämta barnen och blev även idag bjuden på mat. Fläskfilé, blomkålsmos, gräddsås och sallad. Klicka här för receptet på blomkålsmoset som vi brukar göra. Supergott var det! Min mamma brukar göra LCHF chokladbollar, hon har hittat receptet i Expressens LCHF-bilaga. Receptet kommer ursprungligen från Annika Rognebys första bok Bakglädje med LCHF. När jag kom hem gjorde jag en laddning, tog mindre sukrin än vad det stor i recpetet, gillar inte när det är för sött, men det är en smaksak. Nu hoppas jag att vi får något fikabesök i veckan som vill hjälpa till att äta upp chokladbollarna. Jag och Jimmy brukar vara rätt dåliga på att äta sötsaker, brukar sluta med att det blir för gammalt. Här kommer orginalreceptet...

Chokladbollar ca 12-15st
  • 3/4 dl skalade sesamfrön
  • 1 dl kokos
  • 1/4 dl fiberex
  • 100 g smör
  • 3/4 dl sukrin
  • 1 msk kakao
  • Några skvättar kaffe
Rör ihop smör och sukrin. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner. Droppa i lite kaffe och rör samman till en deg. Forma degen till små bollar och rulla i kokos. Ställ in i kylen i ca 1timme. Förvara chokladbollarna kallt.
Nu ska jag njuta av lite soffmys och vänta på att Jimmy ska komma hem. Ha en skön söndagkväll!

3 kommentarer:

  1. Chokladbollar är ju så gott ..
    Jag gjorde Annikas "smörbollar" med raw cacao i - blev också jättegoda!

    Ha en bra dag!

    =)

    SvaraRadera
  2. Inga problem - bara hör av dig när du vill att de ska ätas upp... ;)
    //Catrine

    SvaraRadera
  3. Låter som en annorlunda men god chokladboll.

    http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/08/ledig-dag.html

    SvaraRadera