onsdag 11 april 2012

Moussaka

Hittade auberginer till bra pris idag på affären och då började jag fundera vad jag skulle göra och fram till att jag skulle göra moussaka. Hade i muskot, kanel, kryddpeppar i köttfärsen, lite udda kryddor som jag i vanliga fall inte är så förtjust i när det gäller matlagning, men jag tyckte det passade riktigt bra i den här rätten. Men om man vill kan man alltid göra en helt vanlig köttfärssås istället, bara att göra sin favoritköttfärssås. Det gick verkligen hem hos barnen, Elsa ville till och med ha en till portion och hon sa att ALLT i den maten var jättegott, blir alltid lite extra glad när de gillar LCHF-mat.

Moussaka
  • 2 auberginer
  • 500 g köttfärs
  • 1 stor gul lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 burk krossade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • 2dl vatten
  • 0,5 tsk kanel
  • 0,5 mald kryddpeppar
  • 1 tsk muskot
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 köttbuljongtärning
  • salt 
  • peppar
  • 2 dl riven ost
Ostsås
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 dl turkisk yoghurt
  • 100 gram philadelphia
  • 2 dl riven ost
  • 1 grönsaksbuljong
Skiva auberginen i ca ½cm tjocka skivor, lägg skivorna på hushållspapper och salta. Stek i smör så skivorna får lite färg, lägg på ett fat. Skala och hacka lök, fräs tillsammans med pressad vitlök. Ha i köttfärsen och fräs den ihop med löken. Krydda med kanel, kryddpeppar, muskot, paprikapulver, salt och peppar och buljongtärning. Häll i krossade tomaterna och tomatpurén. Häll på vatten och låt det småputtra i ca 10min, eller tills vattnet har kokat bort. Börja med ostsås, blanda alla ingredienser i en kastrull, koka upp och låt sjuda i ca 5min. Varva köttfärssås, ostsås auberginskivor, toppa med riven ost. Ställ in ugnen på 225grader i ca 15-20min.

Ha trevlig kväll på er!

4 kommentarer:

  1. låter verkligen gott, men krossade tomater när tar du i dem???? kanske en bagatell men dom ska väl va me???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för att du lade märke till att jag hade missat det, nu har jag rättat till det. Ha en bra dag!

      Radera
  2. Moussaka har jag aldrig gjort, kanske dags att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt gott, superbra att ha i matlådan också. Trevlig helg!

      Radera