måndag 7 maj 2012

Blomkålsris & korvgryta


Springturen gick riktigt bra, hade lätta ben, så skön känsla! Till lunch gjorde jag blomkålsris och korvgryta, toppade med lite riven ost, supergott! Hade i färsk basilika från egen odling, alltid roligt när man har odlat något själv, blir alltid lite extra gott.

Blomkålsris
  • 1blomkålshuvud
  • salt
  • peppar
Riv blomkålen på ett rivjärn, stek i smör och salta och peppra. Stek tills riset har blivit perfekt mjukt.

Korvgryta
  • 4 st kryddkorvar med hög kötthalt
  • 1 burk champinjoner
  • 1 stor gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 burk krossade tomater
  • 1msk tomatpuré
  • 1 dl färsk basilika
  • salt
  • peppar
  • riven osten,  helst parmesan
Skiva korven och stek tillsammans med champinjonerna så allt får stekyta, hacka lök, pressa vitlök och ha i och fräs i några minuter. Häll på tomaterna och tomatpure, basilikan, smaka av med salt och peppar. Låt små puttra minst 10min. Ha på riven ost vid servering.

Nu är det dags för jobb för min del, ha en trevlig måndag!

3 kommentarer:

  1. Mmm... vad gott! Tur att jag redan har ätit lunch! ;)
    Ha en fin dag!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Jag kokar alltid blomkålsris men detta låter godare.

    SvaraRadera
  3. vi har aldrig testat att koka riset, tycker detta blir jättegott. Blir lite tuggmotstånd i det vilket jag gillar...

    SvaraRadera