tisdag 3 juli 2012

Tomatsoppa med goda tillbehör



Ja så här såg våran middag ut ikväll. Vi satt ute på altanen och myste i eftermiddagsvärmen. Det var ungefär såhär jag hade målat upp det i mitt huvud att det skulle se ut ikväll när jag igår stod och bakade oststänger fram till 22.30på  kvällen. En underbar tomatsoppa som förövrigt är bland det absolut bästa jag vet, några goda korvar och oststänger. Det skall vara mycket parmesan och persilja i soppan, sen är det bara att surpla i sig och doppa alla goda tillbehör. Klicka här för att komma till receptet på oststängerna.



Tomatsoppa 4-6 port:
  • 500 g krossade tomater
  • 2 st hela tomater
  • 2,5 dl kalvfond (2,5 dl vatten + 1 msk konc kalvfond)
  • 2 st gula lökar
  • 2 st vitlöksklyftor
  • ½ dl olivolja
  • 1 tsk timjan torkad
  • 2 tsk basilika torkad
  • ½ tsk paprikapulver mild
  • 4 dl vispgrädde
  • riven parmesanost
  • hackad färsk persilja
  • salt & peppar
Börja med att fräsa hackad lök och vitlök i en kastrull med olivolja. När löken mjuknat så slår du i fonden, tomatkrossen och hackar även ner dem färska tomater. Krydda med timjan, basilika och paprikapulver. Låt puttra minst 20 min men gärna längre. Sedan tar du av kastrullen och mixar soppan slät med en stavmixer. Ställ tillbaka kastrullen på spisen, eller som i mitt fall på grillen och koka upp den igen och tillsätt grädden. Smaka av med salt och peppar. När du serverar så toppa alltsammans med riven parmesan och hackad persilja. Klart!



Efter maten tog vi en promenad hela familjen. Det är Cirkus på gång i krokarna där vi bor så vi gick förbi där och kikade på alla djuren som betade ute på en åker, det gillade barnen! Elefanter, hästar, kameler osv. Men nu har barnen lagt sig och vi sitter i soffan och varvar ner, har varit fullt ös idag så jag känner mig lite mör. Lekt med barnen och ordnat ute i trädgården. En riktig toppendag! Allt blir oftast bra när man har vädret med sig.

Ha en skön kväll! /Jimps

1 kommentar:

  1. De här oststängerna måste jag bara göra! Funderar på att göra dessa till en sallad till picknicklunch i Stockholm... :)
    ha en toppen dag!
    //Lana

    SvaraRadera