måndag 9 juli 2012

Varma plättar

Till lunch idag åt jag varma plättar, plättoast eller vad man ska kalla det. Som varma mackor fast utan mackor. Fick inspiration från 56kilo.se, som hade gjort några liknande häromdagen. Det blev väldigt gott och väldigt mätt blev jag. Jag utgick från kesoplättarna som jag brukar göra.

Varma plättar 2 dubbla
  • 1 dl keso
  • 1 ägg
  • 0,5 msk fiberhusk
  • 2 msk smör
  • en nypa salt
  • ost
  • skinka
Smält smöret. Ha i keso, ägg, fiberhusk, salt och det smälta smöret i bunke och mixa med stavmixer. Låt stå och svälla ca 5min. Hetta upp ett plättlagg och ha i smör, klicka ut smeten så det blir fyra plättar. Sänk temperaturen och låt plättarna få fin färg (4-5min), vänd och ha på det du vill ha på. Jag hade skinka och ost på, men det går ju att ha på en tomatskiva, philadelphiaost, dijonsenap, det man gillar bäst helt enkelt. Lägg sen på en plätt över plätten med fyllning och låt allt smälta ihop. Servera gärna med lite sallad.

Idag är det kvällsjobb som gäller för mig och med tanke på vädret gör det mig inte så mycket att åka och jobba. Inne på sista arbetsveckan nu innan semestern och sen får banne mig sommaren komma! Jag vill ha sol och bad, lata dagar vid stranden. Ha en bra dag! / Camilla

2 kommentarer:

  1. Sådanna här vill jag också ha (börjar nästan dregla...)! Ser väldigt goda ut :)

    SvaraRadera
  2. Mmm... samma här! Dreglar för fullt! :) Så gott!
    Ha en toppen kväll!
    Kram kram

    SvaraRadera