måndag 9 juli 2012

Kycklingfile med osttäcke och sambalfräst vitkål



Yes, här har ni min middag. Var trött och seg när jag kom hem efter jobbet och dagishämtning idag. Satte mig och funderade på vad jag skulle laga för mat och kände inte alls för att laga mat överhuvudtaget. Helgens 30 års fest sitter fortfarande i kroppen känner jag. Men Jag kikade iaf i frysten och hittade kycklingfile och på köksbänken låt ett halvt vitkålshuvud och ideerna började snurra i huvudet. Kollar in i kylen, tar fram ett par goda ostar och ett par tomater som skulle kunna komma väl till pass. Vips så hade jag glömt bort hur trött jag var! Jag gjorde faktiskt en snabb sökning på internet för att få lite inspiration hur jag skulle kunna piffa till vitkålen lite och hamnade till slut på 56kilo.se där hon tidigare gjort vitkål stekt i sambal oelek, det var en riktig höjdare! klicka här för att kika på hennes recept.

Nu sitter jag och sippar på en kopp kaffe och väntar på att Camilla skall komma hem från jobbet. Blir nog ett par avsnitt av dexter då tror jag. Det är såå spännande nu!

Annars så är det sista arbetsveckan innan semester! Så gött, nerräkningen har alltså börjat. Barnen skall smygstarta semestern med mormor och morfar redan den här veckan. Dem skall åka och leva campingliv i deras husvagn ute vid kusten medans jag och Camilla skall jobba helgen. Kommer bli sjukt tomt här hemma när man kommer hem efter jobbet! Men jag tror det skall gå bra, barnen kommer ha det superfint iaf.


Sambal stekt vitkål 4 port:
  • ½ vitkålshuvud
  • 1-2 msk sambal oelek
  • 100 g smör
  • salt
Hacka upp vitkålen i tunna strimlor med kniv. Hetta upp stekpanna och fräs smör och sambal. Fräs sedan vitkålen på medelvärme i ca 6-8 min eller tills kålen fått en lagom mjuk konstistens. Salta ev efter tycke. Klart!


Kycklingfile med osttäcke 4 port:
  • 4 st kycklingfileer
  • 200 g valfri ost, Jag har på den ena tjock skiva "flödeost" och den andra "blåmögelost" som jag blandat ut med philadelphia för att få lite mildare smak.
  • paprikapulver
  • salt & peppar
  • smör & rapsolja
Börja med att bryna dem i stekpanna i smör och rapsolja. Salta, peppra och krydda med paprikapulver under tiden. När dem fått fin färg så placera dem i en ugnsform, lägg på en rejäl ostklick/skiva och stoppa i en termometer i den tjockaste fileen. Stek klart i ugnen på 200 grader till innertempraturen är 70 grader. Klart!

Ostfyllda tomater 4 port:
  • 4 st tomater
  • 3 st små shalottenlökar
  • 100-150 g philadelphia
  • ½-1 tsk provecalekryddor frysta
Skär av toppen och gröp ur tomaterna. Blanda hackad shalottenlök, provecalekryddorna och philadelphiaosten i en skål. Fyll sedan tomaterna med blandningen och gratinera dem tillsammans med kycklingen på 200 grader till dem låt fin färg, ca 20 min.


Ja så vart det ett par smarriga matlådor som kommer avnjutas på jobbet i veckan! Ha en skön kväll på er /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar