tisdag 28 augusti 2012

Tema Husman - Torsk i ugn

Andra dagen på vår temavecka, klicka här för att läsa om veckans tema, som alltså är husman. Lättlagad och prisvärd mat. Vi tar död på lite myter om LCHF, att det skulle vara svårt att laga och att det skulle vara dyrt. Kvällens middag var torsk i ugn, en gammal klassiker som uppdateras lite. Jag är inget stor fan av fisk men det här är riktigt gott. Gick verkligen hem hos barnen också. Jag gör det alltid i en stor form så vi får många matlådor av den här smarriga rätten. Så dagens recept är för 6 portioner. Grönsaken som är i är fänkål, passar utmärkt till fisk, om du vill komma ännu billigare undan så går det säkert bra med strimlad vitkål istället.


Torsk i ugn 6 port
  • 800 gram (2paket) fryst torsk
  • 3 st fänkålsstånd
  • 1 st purjolök
  • 1 burk champinjoner eller ca 5-7 färska champinjoner
  • 5 dl vispgrädde
  • 200 gram philadelphiaost
  • 1 st fiskbuljongtärning
  • salt
  • peppar
Tina fisken. Skiva champinjoner och stek i en stekpanna. Strimla purjolök och fänkål (ta bort roten i mitten), sänk värmen och fräs tillsammans med svampen. Häll i grädde, philadelphia och fiskbuljongtärning. Låt puttra några minuter, smaka av om det behövs salt och peppar. Skär fisken i kuber och lägg i en ugnssäker form och salta och peppra. Häll över grädd- och ostblandning. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 30minuter

Ha en trevlig kväll! / Camilla

5 kommentarer:

  1. Den här maträtten låter otroligt gott! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Haha jag va helt säker på att det va vitkål ;)
    Varm fänkål är inte alltid min favvo men jag ska nog prova detta en dag ändå!!

    SvaraRadera
  3. Den måste jag testa någon av de kommande veckorna. Det är alltid kul med nya fiskrecept.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Men åh! Precis vad jag letade efter, tack för tips!

    SvaraRadera