tisdag 16 oktober 2012

D-vitamin & höstrusk


God kväll i höstrusket! Här har vi verkligen fått höstväder, mörkt och regnigt. Man känner att man blir trött av allt mörker, så nu har vi laddat upp med D-vitaminer. Har länge tänkt att jag ska börja äta d-vitaminer, men nu har det äntligen blivit av. Det är ju bra mot flera saker, speciellt för oss nordbor som inte får så mycket sol.

"Att få i sig tillräcklig med D-vitamin är förmodligen det viktigaste näringsrådet som har getts de senaste åren. D-vitamin stärker immunförsvaret, minskar risken för ett flertal olika cancerformer, skyddar hjärtat, förhindrar smärta i leder, förhindrar benskörhet.
D-vitamin kan också förhindra depressioner, högt blodtryck, diabetes, multipel skleros, autism och fibromyalgi.
Experter har i färska rapporter också konstaterat att högre nivåer av D-vitamin kan gagna idrottsmän.
Men bristen på D-vitamin är stor hos oss, generellt. Vi är, som människor, konstruerade att tillgodogöra oss D-vitamin via solen. Men eftersom vi tillbringar mer och mer tid inomhus och skyddar oss bättre och bättre mot solen lider de flesta av oss av brist på D-vitamin."  text från d-vitamin.se

Har funderingar på zink och magnesium också, har hört att det ska vara bra för LCHF:are. Äter ni kosttillskott och vad äter ni då?

Kvällens middag uteblev, jag blev bjuden på middag hemma hos mina föräldrar. Dagens middag kommer jag att laga till lunch imorgon istället eftersom jag är ledig. Imorgon ska Elsa på teater med dagis så även om jag är ledig så måste jag upp tidigt, men då kan jag passa på att träna lite på morgonkvisten, så det blir nog bra i slutändan.
Ha en skön kväll! / Camilla

3 kommentarer:

  1. Jag äter denna sorten av D-vitamin, billigt och bra och Mariann på MariannsLCHF har tipsat om dessa så de borde vara himla bra :) Lite billigare än i Sverige!
    http://www.amazon.co.uk/Healthy-Origins-Vitamin-000-Softgels/dp/B002LC1INI/ref=sr_1_1?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1327586365&sr=1-1

    SvaraRadera
  2. Jag äter d-vitamin året runt, 1 tablett, men på hösten och vintern tar jag två tabletter.
    Jag äter också omega-3, magnesium/kalcium, b-vitamin och c-vitamin.
    Så jag har en hel burksamling på mitt köksbord! ;):)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Japp D-vitamin varje dag sen några veckor tillbaka 4000IE.
    Tar även omega3, magnesium, B-vitamin......
    Försöker bygga upp mitt imunförsvar som verkar ha gömt sig ;)

    SvaraRadera