torsdag 18 oktober 2012

Kålrotslåda


God kväll! Köpte kålrot förra veckan till väldigt bra pris när vi gjorde kålrotspommes och fick en hel del över, så jag letade lite recept med kålrot. Hittade kålrotslåda, tydligen en vanlig rätt på den finska julbordet, innehåller visst ofta sirap och ingefära, men det hoppade jag över. Den äts vanligtvis utan köttfärs, men jag ville ha köttfärs till och då tänkte jag att jag lika gärna kunde ha köttfärsen i. Är lite kluven till den rätt, jag gillar ju kålrot när den är friterad eller stekt, men som mos..nja jag vet inte, men gillar man kålrot jättemycket i alla former så är det nog en höjdarrätt. Jimmy tyckte att det var gott, så jag antar att smaken är som baken. Skulle nog göra det med blomkålsmos nästa gång.  

Kålrotslåda
  • 400-500 gram kålrot
  • 100 gram färskost
  • 1 stor klick smör
  • 2 äggulor
  • salt
  • peppar
  • 400 gram köttfärs
  • 1 st gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 5-6 färska champinjoner
  • 1 burk krossade tomater
  • 0,5 dl chilisås
  • 1 dl vatten
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 köttbuljongtärning
  • paprikapulver
  • salt
  • peppar
Börja med att skala kålroten och tärna. Lägg ner i saltat kokande vatten och koka tills kålroten är mjuk. (börja med köttfäsen medans kålroten kokar, se längre ner) Häll av vattnet och lägg tillbaka i en skål. Mixa med en mixerstav eller vispa med elvisp, ha i färskost, smör och blanda. Ha sen i grädde, smaka av med salt och peppar.
Börja med köttfärssåsen medans kålroten kokar. Hacka löken och tärna svampen. Fräs köttfärs, lök, svamp och pressad vitlök, krydda med paprikapulver, salt och peppar. Ha i krossade tomater, chilisås, buljongtärning, vatten och grädde. Låt koka på rätt hög värme så att så mycket vätska som möjligt kokar bort. Smaka av och känn om det behövs kryddas mer.
Ha köttfärssåsen i en ugnssäker form och toppa med kålrotsmoset. Jag hade på pofiber också eftersom man brukar ha på strödbröd, men det går lika bra utan. Sätt in i ugnen på 200 grader tills lådan fått fin färg.



Igår gjorde jag en beställning på zink och magnesium och en fuktkräm från Rosenserien och idag låg det ett paket i brevlådan, så nu får vi se om jag blir som ny :) Kan rekommendera fuktkrämen, den har jag haft förut och den är helt underbar. Innehåller 100% natruliga ämnen och är svanenmärkt.


Nu ska jag landa i soffan, nytränad och nyduschad. Tog emot lite att ge sig ut i mörket och regnet idag, men det blev en jättebra joggingtur, det gick undan, kanske bra att springa i regn för då vill man hem. Tränar ju 2dagar och vilar 1dag, en kondition och en styrka och idag stod kondition på schemat och då är det bara att ge sig ut. Och som vanligt är det ju värt det efteråt, bästa bästa känslan.
Ha en trevlig kväll! / Camilla

1 kommentar:

  1. Mums, jag älskar verkligen kålrot! Tack för tipset att komma mig för att köpa hem det igen och få till någonting riktigt gott! :)

    Ha en härlig helg!
    / Sonja

    SvaraRadera