onsdag 17 oktober 2012

Skinkstek och stuvad vitkål & spenat


Förra veckan köpte jag skinkstek för att vi skulle göra skinksnitzel och då passade jag på att köpa två stycken, så den här veckan blev det något helt annat med skinkstek. Nämligen i ugn, tar lite tid i ugnen, men det sköter sig själv, sånt gillar jag. Jag kom inte ihåg vilket tillbehör jag hade planerat till, men sen kom jag på att jag skulle göra en repris på något riktigt gott från förra veckan. Stuvad vitkål & spenat som vi åt till lax förra veckan, men som passar precis lika bra till kött. Klicka här för att komma till recepetet på stuvningen.
Något annat tillbehör som jag verkligen kan rekommendera är rostad blomkål som vi åt häromdagen, testa det! Jättegott!

Skinkstek
  • 1-1,5kg skinkstek
  • Torkade franska örter
  • salt
  • peppar
Krydda steken och klappa in kryddorna. Sätt ugnen på 175 grader och sätt i en termometer i köttet. Lägg på ett grillgaller, gärna med en bakplåtpappersklädd plåt under. Låt stå i ugnen tills termometern visar 70grader, det tar ca 1,5timme.



Dalarna har ju inte haft det bästa vädret på slutet, vet inte hur ni har haft det i resten av landet, men här har det regnat och blåst i flera dagar. Samma visa idag, men så helt plötsligt hände något, det började ljusna och blå himmel visade sig. Jag och barnen skyndade oss ut på en promenad och vi var ute i nästan två timmar, men sen kom regnet igen. Önskar mig lite fler vackra, soliga, lediga höstdagar, men man får göra det bästa av situationen. Så när vi kom hem blev det pyssel för hela slanten.



Nu ska jag sätta mig framför datorn och drömma mig bort, har massa tankar och drömmar om framtiden, vet bara inte hur dom ska bli verklighet, men har tagit ett litet steg idag.
Ha en skön kväll! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar