onsdag 24 oktober 2012

Tema Italiano Kyckling Cacciatora


Idag har vi varit på lediga sidan. Jag började dagen med att åka och träna, men annars har det varit en lugn och skön dag. Elsa har fått halsfluss, vi var till sjukhuset i måndags och fick pencillin. Idag var det första dagen sen i fredags som hon inte hade feber, så det går åt rätt håll, men nu har jag och Jimmy börjat känna av halsen, vi får se hur det går.
Vi kör vidare med det italienska temat, fantastisk god mat. Gillar sån här mat, mycket smaker, färska kryddor och goda ostar, Italien levererar! Dagens kvällsmat blev en jägargryta, cacciatora betyder jägare, varje region i Italien har olika smaksättningar på den här grytan, men den med tomat är den mest kända. En god väldigt god rätt, kycklingen blev supermör och god, sen är det gott med champinjonerna och lufttorkad skinka i. Receptet har jag hittat i en italiensk kokbok som vi har köpt på nån bokrea för några år sedan. "Maten från Italien - en resa för matälskare" heter boken och i den finns det mycket gott kan jag lova. I orginalreceptet är det även råströsocker, men det har jag hoppat över!

Kyckling Cacciatora 4 port
  • 3 msk olivolja
  • 1 stor lök, finhackad
  • 3 vitlöksklyftor, pressade
  • 1 selleristjälk, finhackad
  • 150 gram lufttorkad skinka, hackad
  • 125 gram champinjoner, skivade i tjocka skivor
  • 4 kycklingklubbor
  • 4 kycklinglår
  • 3/4 dl  torr vit vermouth eller torrt vitt vin
  • 2 burkar krossade tomater à 400gram
  • 3/4 dl vatten
  • 4-5 oreganokvistar
  • 2-3 rosmarinkvistar
  • 1 lagerblad
  • salt
  • peppar
Värm hälften av oljan i en stor stekgryta. Lägg i llök, vitlök och selleri och fräs på medelvärme i 6-8 minuter tills löken är gyllengul. Rör om då och då.
Tillsätt lufttorkad skinka och champinjoner, höj värmen och öka värmen, fräs i 4-5minuter. Rör om då och då. Lägg upp allt på ett fat och ställ åt sidan.
Häll i resten av olivoljan och bryn kycklingen, ett par åt gången. Salta och peppra. När de är klara så ta bort överflödigt fett med en sked och lägg sen tillbaka kycklingbitarna och häll på vermouthen eller vinet, öka värmen och koka tills vätskan nästan kokatt bort helt.
Tillsätt krossade tomaterna, oregano, rosmarin, lagerblad och vatten. Låt koka upp och ha sen i skink- och svampblandningen och låt sjuda under lock i ca 20minuter. Kycklingen ska vara mör, men inte falla av benet.
Servera gärna med en klick creme fraiche, det gjode vi!


Nu vill jag se på film och Jimmy vill se på fotboll, vi får se hur det går i den frågan. Kvällsjobb för nån av oss resten av veckan, så jag tycker att vi ska ha lite fredagsmys redan idag och i fredagsmys ingår inte fotboll :)
Ha en trevlig kväll! / Camilla

2 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj, vilken maträtt! Sparas genast! Alla smaker är mina favoriter!
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Åh, jag ska ju sitta o jobba o inte dräggla över alla goa recept jag hittar. Nybörjare som man är, har hållit på i 3 veckor och fick här massor med inspiration,TUSEN TACK!

    SvaraRadera