måndag 1 oktober 2012

Wokade rot & grönsaker med chilifrästa räkor


Dag ett på våran kylrensavecka och som utlovat så kastade jag ihop en wok. Tog lite vad som fanns kyl och frys. Detta vart resultatet, en wok med chilifrästa räkor på toppen. Ingen konst att göra men väldigt gott.

Min dag startade med att klockan ringde 06:00 och jag hade precis kommit in i min djupsömn kändes det som och kändes sådär att kliva upp. Kan ju tillägga att jag kom isäng väldigt sent eftersom vi spelade innebandymatch på kvällen och det är inte lätt att komma ner i varv. Men men det får jag ta igen inatt och hoppas på att barnen är skonsamma mot mig i morgon när vi har ledig dag tillsammans...

Efter jobbet idag så fick vi besök av min broder, syster, hennes sambo och deras son Wille. Vi drack kaffe, fikade på lite goda ostar och snackade skit. Väldigt trevligt.

Just nu sitter jag i mörkret hemma och skriver med lite härlig musik i bakgrunden, inte dumt alls...


Wokade grönsaker med chilifrästa räkor 4 port:
  • 300 g frysta wokgrönsaker
  • 100 g strimlad vitkål
  • 50 g grovhackad selleri
  • 2 st strimlade rödlökar
  • 1 dl ajvar relish
  • 1 tsk mild paprikapulver
  • ½ tsk curry
  • 1 krm thaicurry
  • 1 krm svartpeppar
  • ½ tsk salt
  • rapsolja
  • 250 g handskalade räkor
  • 1 st chilipeppar
  • olivolja
Hetta upp en panna med rapsolja och fräs på alla grönsaker på hög värme. Krydda under tiden och rör ner ajvar efter några minuter. Låt sedan fräsa tills dem släppt den mesta fukten och fått en fin konsistens. ca 7-10 min. Innan servering så hetta upp en panna med olivolja och fräs räkorna tillsammans med hackad chili en aning. Passa så dem inte ligger för länge och blir sega. Sedan är det bara att servera!



I morgon är jag och barnen lediga som sagt och vi har ingenting planerat. En del tråkiga vardagsfix blir det såklart men annars ska jag ha en skön dag med barnen bara, det ser jag verkligen fram emot!

Ha det. /Jimps

2 kommentarer:

  1. Vilken smarrig maträtt! Kanon god kylskåpsrensning! :)
    Ha en toppen kväll!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Typexemplet på att en maträtt inte behöver vara krånglig eller avancerad för att vara riktigt god!
    Ser jättegott ut! :)
    Ha en härlig tisdag!
    / Sonja

    SvaraRadera