måndag 5 november 2012

mör biff med krämig murkelsås


I Lördags festade vi till det ordentligt! Efter den goda förrätten så åt vi inget mindre än en underbar biff, krispig sparris och en alldeles underbar murkelsås. Vi hade lite familjemys och njöt av ledigheten tillsammans jag, Camilla och barnen.

Jag köpte en hel bit biff som jag skar upp själv i "en tum" tjocka skivor, dvs 2,5 cm. Sedan steker jag dem i grillpanna med olja och smör så dem får stekyta, salta och peppra dem och låt dem sedan gå klart i ugnen på 150 grader tills innertempraturen hamnar på 55 grader för "rare". Låt vila en stund innan servering. Klart!

Sparrisen köpte vi färsk och kokas upp i saltat vatten, tag av från plattan och låt vila under lock i fem minuter. Innan servering så fräser vi dem en aning i grillpanna med smör så dem går lite grillyta. Mums!

Sen kommer vi till såsen. Efter lite inspirationssurfning på olika sidor så fastnade vi på matklubben.se. En sida som dem flesta som brukar googla recept vart inne på någon gång. Jag kan verkligen rekommendera den sidan som har en rejäl receptbank och många lchf recept! Du kan också skapa dina egna veckomatsedlar och dela med dig av dina favoritrecept. Såsen vi fastnade för var en murkelsås och det är en av dem godaste såserna vi gjort! Rekommenderar starkt.

Klicka här för att komma till receptet på såsen.

När jag ändå håller på och tipsar lite kan jag ge er ett redningstips. Man har ju ofta lite problem med att reda såsen när man äter lchf eftersom man inte kan göra en klassisk redning. Jag brukar blanda ner en klick philadelphiaost  i såsen vid tillagning. På så vis blir den tjockare, fetare och godare! Detta kan du göra med i stort sett alla såser som är gräddbaserade.


Ha en bra dag! /Jimps

2 kommentarer: