söndag 9 december 2012

Fläskkarrerullar & vitlökssparris


Våran Lördagsmiddag överträffade faktiskt mina förväntningar, fläskkarren är ju optimal för den här sortens rätter! Jättefin konsistens med den brynda ytan och den långsamt ugnsbakade insidan. Rekommenderar verkligen!

Vi jobbar ju den här helgen och det är verkligen full rulle och det är ändå bara början, kommer accelerera hela vägen fram till jul nu. Superskoj med lite puls! Det är julmiddag med jobbet ikväll också men den missar jag tyvärr eftersom jag jobbar, men Camilla ska dit och frossa i godsakerna! Jag får nöja mig med min matlåda och den går inte av för hackor den heller ;)

Jag har fortfarande inte hunnit premiäråka skidorna än. Hade tänkt göra det i morgon men vi får se vad som hinns med och vad termometern visar. Just nu har det blivit kallare ute jag har ingen lust att ge mig ut i 15 minusgrader på premiärturen. En sak är iaf säker och det är att jag skall slutföra mitt vallaställ som jag håller på att snickra själv och glidvalla skidorna. Kommer bli spännande, har aldrig vallat på egen hand tidigare men jag håller tummarna!


Fläskkarrerullar i sås 4 port:
  • 1 kg fläskkarre i bit
  • 1 paket bacon
  • valfri ostfyllning ex 100 g flödeost eller 2 dl riven västerbotensost
  • 4 msk provecalekryddor
  • salt & peppar
  • smör
  • 4 dl vispgrädde
  • 100 g philadelphiaost
  • 1-2 msk whiskey
  • 1 msk mortlade grönpepparkorn
  • 1 msk kalvfond
  • 2 schalottenlökar
Börja med att skiva upp karren i 1 cm tjocka skivor och banka sedan ut dem tunnt med kötthammare. Lägg en skiva bacon, en nypa ost och strö över lite provencaleörter på varje karreskiva. Rulla sedan ihop dem och fäst med en tandpetare. Bryn dem sedan i panna med smör, salta och peppra under tiden. När dem fått fin stekyta så lägger du dem i en ugnsform och låter vila medans du gör iordning såsen. Använd pannan med stekskyn kvar. Hetta upp den igen och fräs schalottenlök och dem mortlade grönpepparkornen tills löken fått fin färg. Slå på grädde och philadelphiaost, låt puttra och smaksätt med whiskey, kalvfond, salt och peppar. När du fått till en god smak så slår du såsen i ugnsformen över rullarna. In med dem i ugnen på 175 grader i ca 30 min. Klart!

Vitlökssparris:
  • Sparris
  • smör
  • 3 vitlöksklyftor
  • salt
Koka sparrisen i rejält saltat vatten. Fräs sedan i stekpanna med smör och finhackad vitlök (ej pressad) tills dem fått fin färg.

Ha en fin Söndag! /Jimps

4 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! Sonen premiäråkte skidor i trädgården idag.

    SvaraRadera
  2. Oh, vilken underbar maträtt! Faller mig i smaken perfekt! Jag sparar receptet! :)
    Ha en fin kväll!
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Ser och Låter helt fantastiskt gott!
    Sparas för att utföras!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera