lördag 1 december 2012

Fredagsmys


Igår slutade jag tidigt att hade en jätteskön eftermiddag hemma med barnen. hektiska dagar på jobbet just nu så man behöver verkligen passa på att ta det lugnt när man kan. Till middag gjorde ví Nötstek med gratinerade tomater och bearnaisesås.

Nötstek 4 port:
  • Nötstek ca 1 kg
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 2 msk rapsolja
  • 25 g smör
  • 1-2 dl rött vin
  • salt & peppar

Vi hade en nötstek på 1 kg som jag först brynde i panna med olja, smör och hackad vitlök. Steken saltas och peppras under bryningen. Sedan stekte jag klart den i ugnen. Lägg steken i en ugnsform, häll ner 2 dl rött vin i formen som steken får mysa i och stoppa in en termometer mitt i steken. Stek den på 120 grader tills innertempraturen landar på 55-75 grader. Vi tog den på 56 grader och det tog va 1,5 timme.

Fyllda tomater 4 port:
  • 4 st tomater
  • ½ dl pofiber
  • 2 st pressad vitlöksklyftor
  • 1 st hackad schalottenlök
  • ½-1 dl olivolja
  • 1 dl riven parmesan
  •  2 msk finhackad persilja
  • en skvätt citronsaft
  • 2 krm svartpeppar
  • Ytterligare lite parmesan till garnering
Dela tomaterna på hälften och gröp ur det mesta av innehållet. Blanda sedan ihop resten av ingredienserna i en skål och fyll tomaterna med detta. Toppa sedan med riven parmesan innan du gratinerar dem i ugnen på 200 grader i 15-20 min.

Till detta åt vi våran lättlagade och smarriga bearnaisesås. Klicka här för att komma till receptet på den!

Senare på kvällen passade vi på att slå in lite paket i lugn och ro innan vi sjönk ner i soffan och kollade ikapp lite serier som vi följer.

Nu ska jag och barnen gå ut och skotta snö! Äntligen lite vinter och hoppas snön får ligga kvar den här gången. Ha en bra dag! /Jimps

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera