måndag 3 december 2012

Tapenadekyckling med gröna tillbehör


Idag gjorde jag tapenade som jag har varit sugen på att testa en tid nu, aldrig ätit det tidigare och det var såå gott! Som en pesto gjord på oliver istället för basilika. Kanske inte världens skönaste färg på bilderna men jag lovar att det inte påverkar smaken. Jag använde tapenaden som en topping av kycklingfile och det vart en jättebra kombo, till den blandade jag ihop en lyxig sallad och gjorde en egen oströra/dressing gjord på ett par spillostar från kylen. En god och fräsch rätt som passar till både som lunch, middag och helg. Enkelt att plocka bort och lägga till godsaker i salladen för att variera.


Tapenade 3 dl:
  • 2 dl urkärnade svarta oliver
  • 3 dl urkärnade vitlöksfyllda gröna oliver
  • ½-1 dl olivolja
  • 6 st sardellfileer
  • 1 msk kapris
  • 1 dl finriven parmesanost
Lägg helt enkelt alltsammans i en skål och mixa med stavmixer tills det blir till en pasta. Dryga ut med extra olivolja om det behövs. Klart!

Tapenadekyckling:
  • tapenade
  • kycklingfile
  • smör
  • rapsolja
  • paprikapulver
  • salt & peppar
Dela fileerna på hälften så dem blir tunnare. Bryn i panna med smör och rapsolja. Salta, peppra och krydda under tiden. Stek ett par minuter på varje sida och lägg sedan i en ugnsform. Aplicera ett tapenade täcke på varje file och stek klart mitt i ugnen på 200 grader i 20 min.

Ostdressing/röra
  • 2 dl creme fraiche
  • ca 100 g mild blåmögelost
  • ca 75 g fetaost
Mosa mögelost och fetaost i en skål och blanda ut med creme fraiche tills du hittar en god balans. Ett tips, vill du ha en röra så mosar du och rör ihop alltsammans men vill du ha en lösare och krämigare dressing så gör som jag och kör allt med stavmixer.

Sallad och tillbehör:
  • cosmopolitan sallad
  • bladspenat
  • solrosskott
  • rödlök
  • brieost
  • gurka
  • Balsamvinäger
En jättegod sallad och som sagt går det att veriera väldigt mycket med det man tycker om.



Det small ju till i helgen och inte minst i morse. -20 grader ute nu vilket betyder att snön ligger kvar! Så bara det blir lite mildare ute så står det inte på förens skidorna skall invigas för säsongen. Började ju åka skidor förra säsongen tillsammans med ett gäng från jobbet och det var till en början helt omöjligt men envis som man är fick man ordning på grejerna efter många försök och har nu gått och längtat länge på att det skall dra igång igen. Förra året fick jag hjälp av chefen med grundvallningen sedan körde jag på vallatejp hela säsongen och det funkade jättebra, alltid kanonfäste! Men i år skall jag börja valla på egen hand. Jag började i helgen med att köpa på mig fästvalla, vallajärn och sickel. I morgon skall jag införskaffa glidvalla och sedan är det bara vallabänk/profil kvar innan det är dax att börja labborera nere i garaget. Så vem vet, kanske lägger ut lite skyssta valla-recept på bloggen i framtiden :)


Så här kunde det se ut när man kommer upp till gyllbergssjön, inte så dumt va? Ha en go kväll! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar