torsdag 31 januari 2013

Ädelostkyckling & stuvad savoykål


Hej på er. Gud vad jag tycker den här veckan har gått fort! I morgon är det redan fredag å det känns rätt gött faktiskt. Det har inte blivit ett enda pass på skidorna den här veckan och det känns inte alls bra men så är det ibland, det är ju en tidskrävande sport och ibland är det svårt att komma ifrån när man har småbarn och fullt upp. Känner ett träningssug i kroppen och hoppas kunna sticka iväg en sväng i helgen. Bara tre veckor kvar till kortvasan nu så varje mil är viktig!

Eftermiddagen och kvällen idag har varit super, efter maten gick jag och ungarna in på deras rum och lekte ända tills det var sängdags. Superskoj och verkligen balsam för själen! Ibland glömmer man bort det och bara kör på med alla "måsten" och allt som borde göras hela tiden. Ska verkligen försöka tänka på det lite oftare och avsätta mer tid åt lek med barnen på deras villkor, det tror jag dem flesta kan bli bättre på i dagens stressiga samhälle.


Camilla bad mig handla hem lite småsaker efter jobbet igår och jag råkade visst sväva iväg lite i ostdisken, hops! När jag kom hem idag så hade hon tinat upp kyckling och gav mig en tjänga och sa att "jag tänkte att du kanske kunde göra något med dem här och någon av ostarna du köpte igår". Sagt och gjort så vart det Kyckling toppad med ädelost. Till kycklingen gjorde jag en savoykålsstuvning som var riktigt krämig och god.

Ädelostkyckling 4 port:
  • 800 g kyckling tex file
  • 150 g mild ädelost
  • 1 dl creme fraiche
  • 2 msk paprikapulver
  • smör
  • salt & peppar
Hetta upp en panna med smör. Bryn kycklingen i den form du vill ha den, antingen hela fileer eller som jag i stora bitar. Krydda den samtidigt med salt, peppar och paprikapulver. När dem fått fin färg så lägger du kycklingen i en ugnsform. Blanda sedan ihop ädelost och creme fraiche i en skål och toppa kycklingen med blandningen. Stek sedan klart i ugnen på 200 grader i ca 30 min. Klart!


Stuvad savoykål 4 port:
  • Savoykålshuvud 600-800 g
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 1 st rödlök
  • smör
  • salt & peppar
Börja med att strimla kålen och koka den i saltat vatten i 2-3 min. Häll av vattnet och hetta sedan upp en kastrull med smör. Slå sedan i den kokta kålen i kastrullen och låt fräsa i smöret till det slutar ryka och det mesta vattnet dunstat, tar ca 5-7 min. Skiva upp löken och lägg ner den i kastrullen, slå sedan i creme fraiche och buljongtärning. Låt koka i 5-10 min, smaka av med salt och peppar. Tag av kastrullen några minuter innan servering så stuvningen får sätta sig lite. Klart!

Ha nu en riktigt skön kväll på er! /Jimps

2 kommentarer:

  1. Ser verkligen gott ut!! Just ädelost är så gott till kyckling (eller lax).
    Ha en skön helg! :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera