tisdag 29 januari 2013

Kasslergratäng & finmiddag från helgen


Hej på er. Jag tänker slänga in två stycken rätter i kvällens inlägg, dels dagens middag och även Söndagens middag som vi fortfarande inte skrivit om. Idag gjorde jag en kasslergratäng med massor av goda ingredienser i! Gott plus gott blir alltid bra och det är mycket av den varan i den här gratängen.

Kasslergratäng (stor form):
  • 1 kg kassler i bit
  • 1 paket bacon
  • 500 g frysta broccolikvistar
  • 100 g fryst hackad spenat
  • 3 dl creme fraiche
  • 1 dl philadelphia
  • 150 g ädelost
  • 5 dl grädde
  • 1 st grönsaksbuljongtärning
  • 1 st gul lök
  • ½ purjolök
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 1 konserv skivade champinjoner
  • 2 msk finhackad persilja
  • 4 dl riven ost till gratinering
  • salt & peppar
  • smör
Börja med att fräsa hackad lök och vitlök i en kastrull med smör. När löken mjuknat slår du i champinjonerna och låter fräsa med. Samtidigt skivar du upp bacon i småbitar och hackar purjon, stek dessa i stekpanna tills dem fått fin färg och häll sedan över dessa i kastrullen tillsammans med svampen och löken. Slå sedan i grädde, philadelphia, creme fraiche, ädelost, grönsaksbuljong, persilja och hackad spenat. Låt alltsammans stå och puttra medans du gör iordning resten, smaka också av med salt och peppar. Koka då brocolin i 3-4 min, tärna kasslern och riv osten för gratinering. Lägg då kasslertärningarna och broccolin i en ugnsform. Häll över ostblandningen från kastrullen och toppa sedan med den rivna osten. Gratinera sedan mitt i ugnen på 225 grader i 25 min eller tills färgen är fin. Klart!



Jo Söndagens middag då. Vi körde både fläskfile och nötytterfile som jag stekte i ugnen på låg tempratur hela eftermiddagen. Jag använde termometer för att det skulle bli perfekt tempratur på köttet så det inte går för torrt! Jag körde ugnen på ca 70 grader och det tog ca 6 timmar att steka klart fileerna. Innertempraturen på nötkött skall vara 55 grader och 68 grader på fläsk för oss som tycker om kött som är mört. Till köttet gjorde jag en underbar murkelsås vilket är bland det godaste man kan äta i såsväg! Vi har gjort den en gång tidigare och kommer garanterat att göra dem många gånger om i framtiden. Sist men inte minst så fräste vi sparris och brocoli i smör och vitlök. Mums.

Murkelsås:
  • 1 konserv murklor
  • 2 st schalottenlök
  • 1 msk kalvfond
  • 2 msk whiskey
  • 1 dl philadelphia
  • 2 dl grädde
  • smör
  • salt & peppar
Börja med att hacka svampen och löken. Fräs dem sedan i en kastrulle med smör tills svampen är förvälld. Krydda på med salt och peppar undertiden. Slå sedan på phialdelphia, grädde, fond och whiskey. Låt sedan puttra minst 10 min men gärna 20-30 min så den får koka ihop ordentligt. Mot slutet smakar du av och balanserar upp såsen om det behövs. Klart!

En sås som passar till kött av alla dess slag.



Annars har jag haft en bra dag tillsammans med barnen. Vi har varit och handlat lite nya fina grejer och piffat upp deras rum med, dem vart jättenöjda! Sedan har jag kört en total-tvättstuga-makover, från totalt fullproppad med tvätt till helt tom. Så nu är det bara att börja fylla upp den igen...

Nu ska jag lägga mig och slappa i soffan innan det är dags att dra sig tillbaka. Ha en fin kväll! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar