söndag 27 januari 2013

Lite mat från helgen



Ja då var det Söndag och våran lediga vecka börjar lida mot sitt slut. Det har varit så jäkla gött och avkopplande att vara lediga utan att ha för mycket på agendan. Men i morgon är verkligheten ikapp oss och jobbet kallar...

Igår var jag på fest med Bob Dylan tema! Vi satt några kompisar och frossade i massa härlig Dylan musik och film innan vi avslutade kvällen på krogen. Riktigt trevlig kväll med avslappnad stämning!

Lunchen idag vart en helt improviserad rätt som vi kan kalla för tonfiskpanna eller kanske soppa. Det var jättegott och väldigt proteinrikt. En lagom lunchrätt..

Tonfiskpanna:
  • 2 konserver tonfisk i olja
  • 200 g krossade tomater
  • 4 st små schalottenlökar
  • 1 dl riven ost
  • 1 tsk oregano
  • 1 tsk torkade franska örter
  • 1 tsk kalvfond
  • salt & peppar
  • smör
Hetta upp en panna med smör. Häll ner tonfisken och låt fräsa tillsammans med hackad schalottenlök. Slå sedan på riven ost, tomatkross, fond och kryddor. Låt puttra ca 5 min och smaka samtidigt av. Klart!



Fredagens middag gick inte av för hackor kan jag lova! Vi åt entrecote, med rostad blomkål och grönpepparsås. Klicka här för vårat recept på grönpepparsås. Entrecoten stekte vi i grillpanna och lät den sedan vila i folie 5 min innan servering. Blomkålen rostade vi i ugnen, skiva den tunnt och lägg på en plåt. Ringla sedan över olivolja och salt. Rosta mitt i ugnen på 225 grader i ca 30 min tills den fått fin färg. Mums!




När det ändå är helg så passade vi på att lyxa till det med lite efterrätt till barnen stora glädje. En chokladmousse med hallonsmak var en perfekt avslutning på fredagens middag. Klicka här för vårat recept på chokladmoussen.

Just nu har jag kött i ugnen som skall ligga och dra på låg värme hela dagen för att sedan ätas ikväll! Riktigt härligt och jag ser verkligen fram emot resultatet, mer om det senare! ha nu en riktigt skön Söndag /Jimps

1 kommentar:

  1. Mmm...otroligt god mat ni har ätit!
    Choklad och hallon går verkligen ihop! Mums!
    Ha en toppen måndag!
    kram
    //Lana

    SvaraRadera