tisdag 8 januari 2013

Tillbaka till vardagen

 
Just nu känns det så jäkla gött att vara tillbaka i vardagen igen. Det är lugnare på jobbet och man känner att krafterna är påväg tillbaka efter en månad i full fart. Jag blickar frammåt och planerar in träningspass, hemmafix och matlagningsprojekt som man inte haft tid att tänka på innan.
 
I helgen kommer mina syskon och min systers sambo hit på middag och det skall bli superskoj! Vi har dock inte riktigt spikat vad vi ska äta än men det finns ett par alternativ som jag håller på och bearbetar i huvudet, var först inne på sushi men är osäker på om det går hem hos samtliga. Annars kanske det blir korvstoppningspremiär, mja... klurar vidare.
 
Camilla har storhandlat och planerat vardagsmaten den här veckan och jag frågade henne på jobbet vad hon tänkt sig att vi skulle äta idag eftersom jag slutar först idag och skall laga maten. Då säger hon vänta ska jag visa dig och hon börjar plocka fram ett recept. Neeej! jag vill inte ha något recept, tycker inte om att laga efter recept. Ok, men du måste använda kyckling och färsk oregano för det har jag lagt fram. Helt ok för mig bara jag slipper receptet...
 
Jag hade inte supermycket tid på mig att laga mat idag och den här rätten var gjord på ca 15-20 min. Perfekt vardagsmat när man kommer hem sent och är hungrig med andra ord!
 
Oreganokyckling 4 port:
  • 4 st stora kycklingfileer (ca 800 g)
  • 3 st rödlökar
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 50 g smör
  • 1 msk paprikapulver
  • 1 krm cayennpeppar
  • salt & peppar
  • 1 buljongtärning (grönsak eller höns)
  • 1 kruka färsk oregano
  • 3-4 dl grädde
  • 1 dl philadelphiaost
  • 1 dl riven ost (ex cheddar)
  • 2 st broccoli
Hetta upp en stekpanna och klicka i smöret. Skiva vitlöken tunnt och skiva kycklingen grovt, ca 4 skivor per file. I med vitlöken och kycklingen i pannan och låt fräsa i smöret. Krydda på kycklingen i pannan med salt, peppar, parpikapulver och cayenn. Efter ett par minuter vrider du ner värmen en aning till medelhög och kycklingen får stå och småfräsa i pannan i ca 10 min. Skiva sedan rödlöken ganska grovt och låt fräsa med ett par minuter innan du slår på finhackad oregano, grädde, buljingtärning, philadelphia och riven ost. Låt puttra några minuter och smaka samtidigt av. Grovhacka broccolin och låt den puttra med dem sista 2 minuterna innan servering. Klart!
 
 
Så för dem som tycker att det är jobbigt att laga mat efter jobbet, har idetorka eller ingen ork. Planera din vecka helgen innan och handla hem ingredienserna så kan du spara både tid och pengar. På 15 minuters matlagning har vi både en middag och matlåda till jobbet dagen efter. Guld värt!
 
Ha en skön kväll allihopa! /Jimps

2 kommentarer:

  1. Det här ser ju gott ut... blir dagen middag. =)
    Jag önskar att jag oxå kunde laga utan recept. Men är tyvärr av typen som slaviskt måste följa recept, så jag är tacksam att jag hittar så många goda här...//Pia

    SvaraRadera