söndag 10 februari 2013

Ajvarkyckling


God kväll på er! Tänkte bjuda på ett recept på en god och enkel kycklingrätt. Eftersom vi har kört freestyling ala Jimmy i köket i veckan, så visste jag inte vad jag skulle göra med kycklingen innan, men det löste sig av en slump. Hade bara tänkt att göra goda kryddade kycklingfiléer i ugn med en fräsch avokadosallad, men så började jag kika i reklamen som vi hade fått och i Coops reklamutskick hittade jag en smarrig kycklingrätt som kan varieras i styrka. Det är bara att ta den styrka på Ajvar relishen som man känner för. Om man vill piffa till rätten lite så kan man göra kycklingspett, känns att lite lyxigare.

Ajvarkyckling 4 port
  • ca 600gram kycklingfilé
  • 1 dl turkisk yoghurt
  • 1 dl ajvar relish
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 0,5 tsk cayennepeppar
  • salt
Blanda ihop yoghurt, ajvar, vitlök, cayennepeppar och salt i en skål. Tärna kycklingen och lägg ner i yoghurtmarinaden och låt dra i 20 minuter. Häll ut marinad och kyckling på en plåt med bakplåtspapper. Trä upp kycklingbitar på spett och stek i ugnen på 225 grader i ca 12-14 minuter.

Jag har hamnat i en frysperiod, jag fryser hemma, på jobbet, ute, inne, när jag ska sova. Jag fantiserar om varma bad, kaminer och bastubad, men mest av allt fantiserar jag om sommar, semester, grillat och goda vänner. Jag längtar tills grillsäsongen drar igång, när hela måltiden fixas på grillen.


Men än så länge är det vinter och det är till att pälsa på sig och försöka njuta av att det iallafall är vackert ute. Ha det gott! / Camilla

5 kommentarer:

  1. Den här kycklingen låter otroligt smaskens! Gillar ajvar relish också! Jag längtar också till vår och sommar!
    Ha en toppen måndag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. lCHF är perfekt för mig . Har provat en gång för något år sedan och gick stadigt ner i vikt.. Men fick sluta ändå. För jag luktade så illa ur munnen . Fick klagomål från min man:(
    Skulle så gärna vilja börja igen men måste få nåt tips om hur jag kan lukta bättre. Pepparmyntsolja, tuggummi mm hjälpte INTE.. Måste jag äta mer kolhydrater och isådanafall , går man verkligen ner i vikt då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att man kan lukta illa ut munnen, lite acetonlukt tydligen, men att det går över, fast efter hur lång tid vet jag inte. Har tyvärr inget tips vad man ska göra åt det.
      Jag tror säkert att du kan gå ner i vikt om du drar ner lite på kolhydrater, men det tar nog längre tid.
      Hoppas du hittar något sätt som funkar för dig :)

      Radera
  3. åhh vilken härlig sommarbild!!
    Längtar en aning jag oxå ;)

    SvaraRadera
  4. Glöm inte bort att man kan äta LCHF vegetariskt också :) Vegetariska filéer och schnitlar etc.

    SvaraRadera