tisdag 26 februari 2013

Sjukstuga


Hejsan. Vi har lite sjukstuga här hemma, Elsa är jättehängig och Vincent är på g att bli. Dagen blir inte riktigt som planerat med andra ord, vi tänkte åka och hälsa på farfar i eftermiddag men det får bli en annan gång istället. Vi får försöka sysselsätta oss här hemma istället.

Till frukost i morse åt jag två stycken stekta ägg och två finncrisp med smör, kallrökt lax, skinka och ost. Gött! Sedan har jag inte riktigt spikat kvällens middag utan det blir nog något improviserat från frysen här på eftermiddagen, återstår att se...


Stackars Elsa var helt slut och tog en middaglur efter lunch så jag och Vincent fick lite egentid tillsammans och då ville han att vi skulle leka med briotåg tillsammans. Det tackar man såklart inte nej till! :)


Här är gårdagens panikmiddag. Jag var trött och hade idetorka, men en god soppa vart det tillslut. Snabbt och enkelt! Det vart en köttfärssoppa med mozzarellatäcke. Jag kan verkligen rekommendera soppa om du har problem med hunger. Ät dig riktigt mätt på en fet och proteinrik soppa så garanterar jag att du inte är hungrig mer den dagen!

Köttfärssoppa med mozzarellatäcke 4-6 port:
  • 500 g köttfärs
  • 1 st gul lök
  • 2 st vitlöksklyftor
  • smör till stekning
  • 1/4 paprika
  • 2 dl rött vin
  • 2 dl vatten
  • 1 burk krossade tomater
  • ½ dl tomatpure
  • 1 msk kalvfond koncentrerad
  • 1 msk oxfond koncentrerad
  • 2 msk finhackad basilika (färsk, fryst eller torkad)
  • 1 msk finhackad persilja (färsk, fryst eller torkad)
  • 3 dl vispgrädde
  • salt & peppar
  • mozzarellaost till servering
Börja med att hacka lök och vitlök, fräs dessa i en kastrull med smör. När dem mjuknat och fått fin färg går du i med köttfärsen och låter den bryna tills den också fått fin färg. Finhacka paprika och låt även det fräsa med en stund innan du slår i vin, vatten, tomatkross, tomatpure, fond, och kryddor. Låt sedan stå och puttra så länge som du har tid med, ju längre desto mustigare men dock minst 10 min. Avslutningsvis rundar du av med grädde och smakar av med salt & peppar. Vid servering så lägger du ett par tunna skivor mozzarella ovanpå varje portion. Toppa också gärna med en oliv och ytterligare lite hackad persilja. Klart!


Jag sticker också in med min brunch som jag åt i Söndags, en smarrig omelett fylld med skinka, brieost och persilja! Jag lovar er att den var lika god som den ser ut...

Omelett med fyllning 1-2 port:
  • 3 st ägg
  • 1 dl vispgrädde
  • smör
  • 4 skivor rökt skinka
  • 4 skivor brieost
  • 1 tsk hackad persilja
  • salt & vitpeppar
Vispa ihop ägg, grädde och en aning salt och vitpeppar. Hetta sedan upp en panna och häll ner smeten. Vrid ner värmen så du inte bränner omeletten i botten. Placera sedan ut fyllningen på omeletten och låt dem sjunka ner. Sedan är det bara och vänta tills omeletten sätter sig. Innan servering så toppar du med hackad persilja.

Nu skall jag springa iväg till kyl och frys och planera kvällens middag! Ha en bra dag på er. /Jimps

1 kommentar:

  1. Hoppas era barn blir friska snart!
    Soppan låter otroligt god! Det var längesen jag åt sådan soppa! Måste laga igen! Tack tack för påminnelsen!
    //Lana

    SvaraRadera