måndag 18 mars 2013

Måndag


God kväll på er, hoppas ni har det bra. Själv är man lite sliten efter en helg med fest och full fart. Det går ju allt längre tid mellan utgångarna på gamla dar och det är väl tur det när man blir såhär sliten.

I fredags fick vi besök av min bror, vi grillade, drack vin, planerade hans blivande nya kök och hade slutligen lite Bob Dylan häng in på småtimmarna. Riktigt trevligt som alltid när brorsan och Dylan är inblandade.

I Lördags var det fest tillsammans med en del kollegor för Camilla och mig. Riktigt trevligt och mycket hålligång! Igår sedan mådde man som man förtjänade och allt avslutades med en innebandymatch sent på Söndagskvällen så jag kan inte påstå att jag var pigg i morse när klockan ringde 0600. Men så är det väl, ska man festa får man ta konsekvenserna också...

Till middag ikväll gjorde jag en kryddig köttfärssås med stekt vitkål till, väldigt gott vart det. När man äter köttfärssås tillsammans med vitkål tycker jag att man kan krydda på lite extra och även göra den ganska tjock.

Kryddig Köttfärssås 4-6 port:
  • 800 - 1000 g köttfärs
  • 1 burk skivade champinjoner
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 konserv krossade tomater
  • 1 dl tomatpure
  • 1 dl chilisås
  • 2 msk konc. kalvfond
  • 1 dl rött vin
  • ½ tsk paprikapulver
  • 1 tsk mild paprikapulver
  • 1 krm cayennpeppar
  • 2 krm kebabkrydda
  • 2-3 dl vispgrädde
  • salt & peppar
  • smör till stekning
  • Hackad persilja vid servering
Börja med att hacka lök och vitlök, fräs dessa i en panna eller gryta. När löken mjuknat bryner du med färsen och svampen tills färsen fått fin färg. Då slår du i tomatkross, tomatpure, chilisås, vin och fond. Låt stå och puttra 10-15 min. Krydda, slå på grädde och smaka av med salt och peppar. Klart!

Vitkålen strimlas och steks i stekpanna med smör och rapsolja i 5 min tills den mjuknar och får färg. Salta en aning innan servering.



Ja vi har ju faktiskt hunnit grilla en hel del förra veckan men jag har fortfarande varit lite dålig på att knäppa riktigt bra bilder men jag lovar er att det kommer mera framöver! Här är iaf en liten tjuvkik från fredagens middag då vi åt grillat fläsk, bearnaisesås, ostfylld grillad tomat och grillade grönsaker.


Igår var det ju dags! Ungarna skulle få åka sitt livs första skidlopp och dem var så duktiga och stolta över sig själva efter målgången. Vi var i Falun där "barnens skipspel" anordnas uppe på Lugnet skidstadion och dit ska vi självklart åka nästa år också.


Fullt ös i spåren och långt där framme kan man skymta Elsa som drog ifrån Vincent på slutet.


Det var uppförsåkning fram till vätskekontrollen sedan var det lätt utför resten av vägen och här står en stolt guldmedaljvinnare efter målgång!

Ha en trevlig kväll! /Jimps

1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder på era barn! Vad duktiga de är! :)
    Köttfärssås låter jättegott, gott med vin i också! :)
    Längtar efter att börja grilla!
    ha en toppen dag!
    kram
    //Lana

    SvaraRadera