måndag 13 maj 2013

Fylld kyckling på grillplanka


Hej på er lchf-vänner. Vi har varit lite dåliga på att uppdatera på senare tid. Mycket extraarbete och fullproppad agenda på fritiden är anledningen. Matlagningen har dock inte fått stå åt sidan utan vi har massa härliga matbilder som väntar på att bloggas om, eller vad sägs om grillade spareribs och grillad u.s. beef entrecote. Ni får läsa om dessa senare i veckan men först tänkte jag skriva om dagens middag som också det är grillat såklart, fullproppad kyckling grillad på grillplanka i en grill fylld av rödspånsrök! Mör och smakrik så innibomben, precis som jag vill ha det...


Dagen till ära invigdes våran nya grilltermometer. Tidigare har vi haft en gammal sliten kökstermometer som häng och dinglat från grillen men nu har vi köpt en superpraktisk termometer från Ica Maxi såklart! Praktisk med hänge och sen levereras den med både tempratursticka och sladd. Ett måste på redskapshållaren!


Ja och här kommer receptet på kycklingen!

Fylld kyckling på grillen 4 port:

Fyllningen:
  • 1 st hel färsk kyckling
  • 1 st gul lök
  • 3 st vitlöksklyftor
  • 2 dl chilisås
  • 2 msk soja
  • ½ pressad citron
  • 2 krm vitpeppar
  • 2 krm svartpeppar
  • 2 krm salt
  • ½ hackad röd chili
  • 1 tsk kalvfond
Garnering:
  • ½ dl olivolja
  • ½ hackad röd chili
  • 2 krm salt
  • 2 krm svartpeppar
  • ½ msk provencaleörter
  • ett stänk citronsaft
Då börjar vi med att göra fyllningen genom att grovhacka löken och halvera vitlöksklyftorna. Blanda dessa tillsammans med övriga ingredienser och fyll kycklingen med blandningen. Knyt ev ihop kycklingen med steksnöre vid behov. Smek sedan in kycklingen med olivolja och masera sedan in garneringskryddorna.

Då var det dags för grillningen. Vi kör med grillbriketter på den högra sidan av grillen och kycklingen på den vänstra (indirekt grillning). I med stektermometer och grilla under lock tills innertempraturen landar på 70 grader. Med 200 grader i grillen tar det ca 2 tim, har du som jag lite brottom med maten kan du efter 45 min direktgrilla kycklingen 10-15 min för att få upp värmen men var försiktig så den inte bränns vid och låt den sedan grillas klart indirekt igen. Då får du ner stektiden till ca 1,5 timme.

Jag använde rökflis som jag blötlagt innan och strör över brikettbädden med jämna mellanrum för att få rökeffekt i grillen, passar perfekt till sånna här långkok! Jag använde också grillplanka för extra rökighet och det kan jag rekommendera, den ger faktisk mycket smak!

Till detta serverade vi en fräsch sallad och en ajvardressing som enkelt görs genom att röra ihop ajvar och creme fraiche, krydda också ev med vitlökspulver eller andra smaksättare.

Ha en skön kväll allesammans! /Jimps

2 kommentarer:

  1. Wow ser urgott ut och vilken bra beskrivning....nu kan nog även jag fixa detta ;) är verkligen ingen grillmäster så tackar :)

    SvaraRadera
  2. Mums, mums! Perfekt och pedagogisk beskrivning, som vanligt! :)
    Termometern låter spännande! Ska kika på ICA! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera