tisdag 30 juli 2013

Asiatisk fiskpanna


God kväll på er! Ja nu är man inne i vardagen igen, rätt skönt med lite rutiner. Det kommer ju fortfarande lediga varma helger att njuta av. I söndags planerade och köpte vi mat för hela veckan, så skönt att veta vad man ska äta varje dag. Idag blev det en väldigt god fiskrätt, inspiration fick jag från ett recept på coop.se, men som vanligt var jag tvungen att göra om receptet. I orginalreceptet var det potatis, röda linser och sweet chilisås, men det hoppade jag över. Om man vill ha en lite hetare rätt så kan man ha i lite sambal oelek. Utan hettan blev det en väldigt barnvänlig rätt. Vincent tittade ner i tallriken och så sa han:
- Det här tycker jag inte om!
Sen sa han inget mer, bara åt och åt. Bästa betyg med andra ord!

Asiatisk fiskpanna
  • ca 600-800 gram vit fisk, tex Kolja, Sej
  • 2 msk riven ingefära
  • 1 msk curry
  • 500 ml krämig kokosmjölk
  • 1 lime, pressad saft
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 250 gram cocktailtomater
  • 250 gram sockerärtor
  • salt
  • peppar
Börja med att riva ingefära och stek det ihop med curry på medelvärme i 3 min. Ha sen i kokosmjölk, pressad limesaft och buljongtärning. Låt småputtra i ca 10 minuter, smaka av med salt och peppar. Skär fisken i bitar och ha i tillsammans med halverade tomater och sockerärter. Låt puttra i 5 minuter tills fisken är klar.



Efter all värme som har varit så kom regnet, så nu har vi myst ner oss i soffan med tända ljus. Helt okej det med, har sett att värmen ska komma tillbaka till helgen, funkar bra för oss som är lediga då. Ha en trevlig kväll! / Camilla

2 kommentarer:

  1. Hej på er!
    Kul att se att ni fortfarande är superaktiva och bloggar!
    Jag har tagit mig i kragen nu och ska också uppdatera ;)

    Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. ja ibland har man lite dippar såklart men det är ju så skoj att dela med sig av recepten man hittar på i vardagen. Ger lite extra kreativitet i köket. Ha det fint.

      Radera