onsdag 31 juli 2013

Korv & rotfruktsgryta


God kväll alla bloggläsare, kul att ni tittar in. Idag har det varit en helt vanlig arbetsdag för min del, inga krussiduller. När jag samlat ihop barnen efter jobbet och väl kommit hem så var det bara att sätta igång och laga mat till kvällens middag. Korvgryta stog det på menyn idag, eller det gjorde det egentligen inte men de vart det till slut iaf :) Vi hade massa korv kvar i kylen som behövdes lagas till och då fick det bli en riktigt mastig Korvgryta.

Korv & rotsaksgryta 4 port:
  • 4-6 st tjocka korvar av valfri sort, tex chorizo
  • 1 kålrot
  • 1 sötpotatis
  • 4 st skivade champinjoner
  • 1 liten purjo
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 400 g krossade tomater
  • 2 dl kalvfond (vatten + fond)
  • ½ dl chilisås
  • 1 msk tomatpure
  • 2 dl riven ost
  • 100 g philadelphia
  • ½ dl creme fraiche
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 lagerblad
  • ½ tsk paprikapulver
  • 1 tsk finhackad basilika
  • 1 tsk finhackad persilja
  • salt & peppar
  • olivolja
Börja med att hacka upp lök, purjo, vitlök och fräs i en gryta med olivolja. Slå sedan i buljong, tomatkross, chilisås, lagerblad och tomatpure. Koka upp och gå sedan i med kålrot och sötpotatis som är hackad i stora bitar och låt puttra. Fräs sedan korvarna och svampen i en grillpanna så dem får stekyta, skiva sedan upp korven i stora bitar och slå i grytan. Låt grytan puttra vidare och smaksätt efterhand med resten av ingredienserna, ost, philadelphia, creme fraiche, sambal och kryddor. När den totala koktiden för grytan är ca 25 min så är det klart. Servera gärna med lite riven parmesan på toppen.

Ikväll har jag tittat på Uppdrag gransknings sommarprogram där dem pratat om mobiloperatörernas samarbete med diktaturer i öst, allmän avlyssning, mobilsatelitspårning osv. Igårkväll lyssnade jag även på Özz nujens sommarprat och även han pratar om dem här ämnena, vilket sammanträffande. Jag är som dem flesta andra i Sverige inte speciellt insatt i vilka konsekvenser detta har för människor och även kan ha för oss i framtiden. Jag ska inte propagera utan bara rekommendera er att lyssna på Özz nujens sommarprat som var riktigt bra, han stöter och blöter bland både stort och smått. Jag är ingen bra bokläsare utan brukar istället för att läsa lyssna på dokumentärer och annat på radion innan jag ska sova. Det finns så sjukt mycket värt att lyssna på hos Sveriges radio, det är mitt tips till er idag förutom maträtten såklart :)

Nu fortsätter kvällen i tv-soffan, grillmästarna is up!

Ha nu en god kväll allesammans/ Jimps

1 kommentar: