söndag 25 augusti 2013

Gorgonzolagratinerad kassler med tomat och basilika


 
Hej på er! Hoppas ni har en bra söndag, här skiner solen och det är riktigt varmt och skönt. Igår var vi på grillfest hemma hos Jimmys mamma och hennes sambo, en grillfest som blev ett bröllop! Det var en jättefin ceremoni mitt i trädgården med nära och kära samlade. Vincent var lite bekymrad efteråt över att farmor gift sig i trädgården, han tyckte att det kunde man ju bara göra på slott. Jag tyckte det var ett jättebra upplägg, avslappnat och fint. Vi bjöds på mat i toppklass, eller vad sägs om grillad oxfilé, sallad, coleslaw och bea-sås.
 

 
Nu tänkte jag bjuda på ett smarrigt kasslerrecept, perfekt vardagsmat som går snabbt att göra och som är gott. Här kan man ju variera fyllningen på kasslern, kan tänka mig att det skulle passa bra med skivad champinjon och lök.
 
Gorgonzolagratinerad kassler
  • ca 1 kg kassler
  • 1 ask cocktailtomater
  • 1-2 msk basilika (fryst eller färsk)
  • ca 140 gram gorgonzola
  • ostskivor
Sätt ugnen på 225grader. Skiva upp kasslern i ca 0,5cm tjocka skivor och lägg skivorna på en bakpappersklädd plåt. Skiva upp tomaterna och fördela ut på kasslerskivorna, fördela ut basilikan också. Bryt eller skär gorgonzolaosten i bitar och fördela. Toppa det hela med 2-3 st ostskivor på varje kasslerskiva. Sätt in mitt i ugnen, det är viktigt att man inte sätter plåten för högt upp för då kommer osten smälta för mycket och rinna av kasslern och hamna på plåten istället, så mitt i ugnen är det som gäller. Det är klart när osten har smält, tar ca 10-15 min.


 Ha en fortsatt trevlig söndag! Nu ska jag gå ut i solen och njuta lite. / Camilla
 

1 kommentar:

  1. Mmm...gott, gott! :) Verkligen, perfekt vardagsmat! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera