söndag 22 september 2013

En del mat från veckan som gått...


Jag tänkte sammanfatta lite av det vi har ätit dem senaste dagarna och jag börjar med en god vardagsrätt i form av Mos & stekt fläsk. En rätt som andas Svensk husman men det är såklart inte potatismos vi har valt att göra utan ett mos bestående av andra godsaker.

Mos 4 port:
  • ½ blomkålshuvud
  • ½ kålrot
  • 1 liten palsternacka
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 3 dl grädde
  • 150 philadelphiaost
  • 50 smör
  • 3 krm vitpeppar
  • salt & peppar
Börja med att hacka blomkål, kålrot och palsternacka grovt och koka i en kastrull med vatten och buljongtärning i ca 8-10 min. Häll av vätskan och slå i grädde, philadelphia och smör. Mixa slät med stavmixer, hetta upp på spisen och låt puttra en stund. Smaka av med salt, peppar och vitpeppar. Klart!

Fläsket steker du enkelt i panna med smör. Salta en aning under stekningen och det är klart när fläsket börjar bli knaprigt.


Jag gjorde ett knäckebröd i veckan också. Vi hade en brödmix hemma i skafferiet som man bara blandar ut med vatten och gräddar klart i ugnen. Mixen är från Easy living och finns att beställa på nätet. Brödet vart riktigt knaprigt och gott! Jag är inte så mycket för bröd och bakning egentligen men just kex och knäcke tycker jag om så nästa gång får det bli ett egengjort recept från grunden...



I Torsdags åt vi våfflor till barnens stora glädje. Basen till våfflorna är istället för mjöl helt enkelt mandelmjöl. Mandelmjölet ger våfflorna en härlig naturlig sötma tillsammans med vaniljpulver och eventuellt kokosmjöl. Har ni inte testat våra våfflor så tycker jag definitivt att ni ska göra det nästa gång! För receptet klickar ni in här!


Våfflorna serverades med Hallon från trädgården och vispad grädde. Mums!


Ja sen har vi grillat en del kött också såklart! Vi grillade både nöt och fläsk i helgen. På bilden har vi härligt rött nötkött av utskuren högrev och biff, vid sidan av färsk sparris och majs.



Till fläskkarren sedan åt vi grillad rödlök, schalottenlök och tomater som vi toppat med brieost som fått smälta ut över tomathalvorna.

Jag måste också berätta att jag varit ute på en riktig körare på rullskidor idag också! Efter ett par lätta pass så stack jag ut på ett rejälare och det känns så jäkla gött i kroppen just nu, inte bara för att jag höll mig på benen... Nu är jag riktigt taggad inför kommande skidsäsong och kommer vara bättre förberedd än tidigare, känns gött!

Annars har vi haft en jättebra ledig helg där vi hunnit med väldigt mycket både nytta och nöje, precis som en helg ska vara. Nu tackar jag för idag och hoppas ni också haft en bra helg. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar