tisdag 10 september 2013

Fisk & skaldjurssoppa


God Tisdagskväll på er allihop och grattis till vinsten, ja för ni har väl tittat på Svenska landslagets instats i VM kvalet? :) Kommer bli en minst sagt spännande match i nästa omgång mot Österike! Jaja nog om det, det här är ju en matblogg och inget annat...

Idag är det vardagsmat på menyn och det ska man inte underskatta, man måste äta bra mat även på vardagarna fast tiden är knapp och energin kanske inte helt på topp efter dagis, skola och jobb. Det finns tre stycken tips som är lika enkla som självklara för att inte få en härdsmälta när man kommer hem och det är att...
  1. Planera kvällens måltid och gör inköp, tex veckoplanering eller planering dagen innan.
  2. Förbered matlagning genom att plocka fram ev. ingredienser på morgonen om det behövs.
  3. Laga maten! Eftersom planeringen är gjord och förberedelserna är gjorda så vet man precis vad man ska göra när man kommer hem, då är det bara att sätta igång och laga mat innan tröttheten slår in...
Är det något som sparar tid så är det planering och förberedelser. Jag kan inte helt påstå att det alltid är min starkaste sida men tillsammans med Camilla så har jag blivit bättre på det och med två stycken barn, varierande arbetstider och matlagning varje dag så är det ett måste. Så för er som säger att det inte finns tid för matlagning, skapa tid genom planering och förberedning...

Till matlagningen då. Idag gjorde jag en Lax och räksoppa med vitt vin & fiskbuljong som bas. Den rundades sedan av med ost, grädde & creme fraiche.

Lax & räksoppa 4 port:
  • 2 st laxfile, upphackade i bitar
  • 500 g hela tinade räkor
  • 3 dl vitt vin
  • 5 dl vatten
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 2 schalottenlökar
  • 10 cm purjolök
  • 100 g flödeost (dansk delikatessost)
  • 1 dl creme fraíche
  • 2 dl grädde
  • 2 msk finhackad persilja
  • salt & peppar
  • smör
Hacka schalotten och purjo, fräs sedan hacket i kastrull med smör. När löken mjuknat så slår du i vinet och buljongen (vatten + buljiongtärning). Låt stå och koka medans du skalar räkorna och förbereder resten av ingredienserna, ca 15 min. Rör då ner osten, grädden och creme fraiche. Koka upp och låt stå och puttra ytterligare 10 min. Mixa soppan slät med stavmixer och smaka upp soppan med salt, peppar och persilja. Lägg sedan ner laxbitar samtidigt som du slår av plattan och låter laxen tillagas några minuter på eftervärme. Räkorna strör du över varje portion vid servering. Klart!

Servera eventuellt med en finncrisp och bregott vid sidan om..

Ha nu en trevlig kväll och god natt! /Jimps

3 kommentarer:

  1. Mums för den soppan!

    Jag veckoplanerar alltid (utom på sommaren, då är vi mer flexibla). Men det är jätteskönt att komma hem och veta att idag blir det X till middag och allt finns hemma och jag behöver inte fundera.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fisksoppa bara måste jag göra snart (göra räkbuljong oxå på skalen i frysen....)
    Planera är jag urdålig på, åtminstone längre fram....oftast kan jag komma ihåg att plocka upp kött lr dylikt från frysen på morgonen ;)

    SvaraRadera
  3. Hej! Soppan verkar vara jätte god, men vad kan man ha istället för Flödeost ?

    SvaraRadera