måndag 23 september 2013

Zucchinipasta med räkor & ädelostsås


Mycket snack om Lchf i media idag efter SBU-raporten och just den här studiens resultat var kanske ingen nyhet för oss som följer Kostdoktorn på nätet. Men det ger ju oss Lchfare lite mer upprättelse bland den stora massan. Det finns såklart alltid massa frågetecken kring vad man stoppar i magen och hur man påverkas i längden, men jag tror på sunt förnuft och välmående. Jag mår väldigt bra av Lchf kost och tror på långvariga hälsovinster med denna kost jämfört med mitt gamla mer kolhydratsrika liv.

Dagens Lchf middag i vårat hus ikväll blev inget mindre än Pasta, ostsås och räkor. Pastan är gjord på riven zucchini och det är verkligen kanongott! Det är ju såklart ingen spegel på vanlig pasta utan helt enkelt ett kompliment och tillsammans med pastasåsen är det här en saftig och smakrik rätt. Mycket fett, grönt, protein och lite kolhydrater = gott...

Ädelostsås/pastasås 4 port:
  • 200 g ädelost
  • 150 g philadelphiaost
  • 4 dl grädde
  • ½ dl vitt vin
  • 2 msk hackad persilja
  • 1 schalottenlök
  • smör
  • salt & peppar
Börja med att hacka schalottenlöken och fräs i en kastrull med smör tills löken mjuknat. Slå i grädden, philadelphian, vin och smula ner ädelosten. Låt stå och puttra några minuter medans du gör iordning zucchinipastan och skalar räkorna. Avsluta med att smaka upp såsen med salt, peppar och persilja. Får du för skarp smak på såsen så späd då helt enkelt ut den med ytterligare lite grädde. Klart!

Servera med Zucchinipasta och 500 g handskalade räkor. För receptet på Zucchinipastan klickar du här!

Här har ni en kanongod pastasås och som passar alla även om du inte äter Lchf. Jag är inte bara en förespråkare för Lchf kost utan också för hemlagad mat. Pastasås är ju en sådan rätt eller tillbehör som många tycker är helt ok att inte laga, dvs värma på ett halv eller helfabrikat som aldrig blir lika bra som en hemlagad och definitivt inte lika god. Så nästa gång ni äter pastasås hemma så tycker jag att ni ska testa den här eller varför inte skapa en helt egen.

Med dem orden tackar jag för mig idag. /Jimps

1 kommentar: