fredag 17 januari 2014

Späckad karre


God kväll gott folk. Jag postar ett blogginlägg denna sena Fredagskväll eftersom jag just nu sitter ensam hemma då barnen lagt sig och Camilla fortfarande jobbar. Jag sitter i min ensamhet framför en sprakande brasa och skriver, jag klagar inte. Vintern har äntligen ockupertat oss och det är verkligen kallt ute, dubbel glädje för mig som då både får elda extra mycket i kaminen och åka längskidor! :) Hoppas ni också njuter lika mycket av vintervädret som jag!


Först och främst tänkte jag dela med mig av en väldigt god kötträtt som jag lagat och verkligen tycker att ni ska testa! Det är en späckad fläskkarre med goda tillbehör som smörstekt kålrot, champinjoner och portvinssås. En korsning mellan finmiddag och husmanskost, något som faller mig presis på läppen!


Späckad fläskkarre 4 port:
  • 800 g fläskkarre
  • 300 g grön eller blåmögelost
  • 2 st schalottenlökar
  • 1 tsk paprikapulver
  • salt & peppar
  • bindtråd
Tag en bit karre och bind upp den. Stick sedan hål i centrum med en smak kniv och fyll den med hackad schalottenlök och valfri god ost. Krydda den på utsidan med paprikapulver, salt och peppar. Stek sedan hela karren i ugnen på 170 grader tills innertemprauren landar på 70 grader. Plocka ut den och låt vila en aning innan du skivar upp karren i centimetertjocka skivor. Servera och njut!

Portvinssås:
  • 2 - 3 dl portvin
  • 1 - 2 schalottenlökar
  • 2 tsk kalvfond konc.
  • 100 g philadelphiaost
  • 2 dl grädde
  • salt & peppar
  • smör
Fräs helt enkelt hackad schalottenlök i smör och slå sedan på portvin och låt koka tills det reducerat till minst hälften. Slå sedan i fond, grädde och philadelphia och låt puttra. Låt puttra medans du smakar av med kryddorna och det är dags att servera. Klart!

Smörstekt kålrot:
  • Kålrot
  • 2 tsk kebabkrydda (svartpeppar, paprika, spiskummin, oregano, cayenn, vitlök, gurkmeja och koriander)
  • salt & peppar
  • smör
Börja med att hacka upp upp kålroten i grova bitar. Koka sedan i vatten i ca 7 min. Häll av och stek sedan i panna med smör, krydda under stektiden tills kålroten fått en fin stekyta. Klart! Väldigt gott!


Jag gjorde en favorit i repris i veckan också, hemmagjort älgfärsburgare med god hemmagjort dressing till. En salladshamburgare som man aldrig vill bli mätt på!

För receptet på burgaren klickar du in här.

Mögelostdressing:
  • 200 g grön eller blåmögelost
  • 20 kapris
  • 2 dl creme fraiche
  • ½ - 1 tsk vitlökspulver
Blanda helt enkelt ingredienserna och låt stå och dra en stund innan servering. Tänk på att vitlökssmaken från vitlökspulvret tilltar allt efter dressingen får stå så tag inte i mör mycket.



Måste posta en bild på våran nya braskamin som förgyller våra kvällar här hemma med både värme och mysfaktor på senare tid! Bästa investeringen på länge.


Jag hade lite råvarubrist hemma häromdagen när jag var sugen på en smoothie till brunch så jag blandade lite av varje och fick till en sjuukt god smoothie till slut! Jag tänker inte ge er något exakt recept utan bara kasta ut ingredienserna som jag använde för att visa lite hur jag tänkte. Jag använde mig av frysta hallon, frysta lingon, mjölk, creme fraiche, grädde, ägg och vaniljpulver. Allt behöver inte vara receptstyrt ytan jobba med det som finns hemma i kylen och vara lite kreativ ger mig en kick, även om det här kanske inte var så revolutionerande så fick man ändå tänka till lite på morgonen :) Det utvecklar! så är du en receptoman, testa att göra en rätt då och då på egen hand så lovar jag att du kommer utvecka din matlagning och verkligen vara stolt när resultatet blir riktigt bra!

Nu ska jag duka upp lite goda tapas till Camillas hemkonst, ha en fortsatt bra kväll allesammans! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar