måndag 27 januari 2014

God kväll


Go kväll gott folk. Jag hoppas allt är bra med er och med oss är det kanon. Just nu sitter jag och sucktar efter sängen som jag snart ska krypa ner i. Efter ett jobbigt längdskidpass i benen så känner man sig lite tom! Det är nu vinter och snö precis som det ska vara ute men vintern kom ju tyvärr lite för sent för min smak och jag ligger väldigt mycket mer efter än vad jag hade velat göra med skidåkningen, men det är bara att borra ner huvudet och köra! Det tar mycket längre tid än man tror att komma in i teknik och att bygga upp vissa muskelgrupper igen efter ett lång sommarhalvår. Med skidlopp inplanerat som sätter extra press så känns det just nu sådär men jag försöker gilla läget, annat kan man inte göra...

Om vi ska prata lite mat istället då så lagade jag min gamla korvstroganofklassiker till middag ikväll. En rätt som är väldigt enkelt att göra med relativit få ingredienser i. Denna rätt var en av dem första rätterna som jag gjorde riktigt bra innan jag ens kunde laga mat. Den har licksom hängt med mig hela mitt vuxna liv, även innan lchf-tiden.

För receptet på denna Klassiska korvstroganof klicka du in här!

Som tillbehör till Stroganofen idag valde jag att göra Broccoli och brysselkål som jag kokade upp och stekte sedan i smör innan servering. Tidigare har jag serverat samma rätt med tillbehör som blomkålsris och smörstekt vitkål. Bra mat passar till mycket.



Sedan skulle jag vilja passa på att tipsa er som precis som jag gillar bär. Jag avänder dem ofta i bland annat smoothies, som tillbehör till turkisk yoghurt på morgonen eller som på bilden tillsammans med våra Kesoplättar (klicka här för receptet dem dem). Nu har det kommit ut en ny produkt som heter Bara bär från Finnerödja. Det är är koncentrat utan tillsatt socker som passar utmärkt som tillbehör eller smaksättare och finns i flera smaker. Du hittar dem bland annat hos ICA.


Gratinerade musslor & musselsoppa 4 port:

• 1 kg färska hjärtmusslor
• 4 - 6 st schalottenlökar
• 1 st stor vitlöksklyftor
• 1 flaska mousserande vitt vin
• 1 fiskbuljongtärning
• 4 - 5 dl grädde
• ½ kruka persilja
• ½ kruka gräslök
• ½  dl olivolja
• 150 g riven parmesan
• salt & peppar
Börja med att hacka schalottenlöken och vitlöken. Fräs dem i en stor kastrull med olivolja i botten tills löken mjuknat och slå sedan i vinet och buljongtärningen, koka upp. När vinet kokar så slår du i musslorna och låter dem koka under lock i 5 min. Plocka upp musslorna och låt vinet fortsatt stå och koka utan lock så det reduceras till minst hälften. När vinet reducerat till mindre än hälften så silar du av buljongen och hettar sedan upp den i en kastrull igen. Slå på grädde, lite i taget under omröring samtidigt som du smakar av tills du får fram en god balans. I mitt fall 4-5 dl vispgrädde. Slutligen en aning salt och peppar. Klart!


Vi har också testat på sniglar för första gången och det tar ju emot litegrann till en början men det underlättar iaf att jag valde att första gången köpa frysta som redan gjort sitt på jordelivet. Det är alltid svårt att lämna en recension efter första gången men det var helt ok utan att vara en wow-upplevelse. Konsistensen påminner en aning om musslor fast aningen fastare i köttet. Dessa är fyllda med vitlökssmör och smakade mycket vitlök men man kände också en liten rökig smak i snigelköttet. Jag är inte jätteimpad ändå så dem får 2 sniglar av 5 möjliga, nästa gången testar vi färska och hoppas dem är bättre ;)



Vi har ätit så sjukt goda korvar på sistone! Har snöat in lite på franska delikatesskorvar som den på bilden här som har en aning kantareller i sig. Dem finns även med roqfort och blåbär mfl. Jag plockar gärna med mig en ny korv hem varje gång jag handlar för det sitter aldrig fel med en riktigt god korv, vardag som fest! Med dem orden tackar jag för mig ikväll. Sov gott allesammans! /Jimps

4 kommentarer:

  1. En liten fråga, Bara bär säger du ska finnas på ica. Jag frågade efter dessa på ica maxi i Borlänge igår och trots att personalen som jag frågade ringde till två olika personer så kom de fram till att den inte fanns (ännu i alla fall). Vet ni om den finns? Vart ska man i så fall leta?
    //Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla! Bara bär har nog inte kommit till så många affärer än så länge, men det kommer att dyka upp på Ica först, så håll utkik :)
      /Camilla

      Radera
  2. Är det kylvara eller kommer jag hitta den vid syltavdelningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magie. Det är ingen kylvara utan du hittar den exempelvis vid sylten eller liknande. Mvh jimps

      Radera