tisdag 1 juli 2014

Champinjonsoppa


Det har ju varit ett sånt fruktansvärt skitväder den senaste veckan, man börjar ju nästan ge upp hoppet om sommarvärmen även om man vet nånstans att den kommer att komma. Tur i oturen är att jag fortfarande inte gått på semester än iaf men det är ju grillandet som blir lidande!

Så det speglar med andra ord av sig på maten som lagas här hemma och eftersom det spöregnade igår så fick alltså grillen vila ytterligare en dag. Jag ställde mig motvilligt inne framför spisen och kokade ihop en Champinjonsoppa. Inget ont i det men jag hade heldre stått framför grillen såhär års.

Denna gången jag gjorde svampsoppa valde jag att göra den med mycket mera svamp mot vad jag brukar göra och det vart en riktigt kraftig svampsmak precis som jag önskade. Jag fick till den lagom krämig utan att bli för stabbig, jäkligt lyckad med andra ord. Så gillar du precis som jag svamp så tycker jag att du ska testa att laga till detta receptet nästa regniga sommardag...


Champinjonsoppa 4 - 6 port:
  • 500 g färska champinjoner
  • 1 gul lök
  • 2 dl vitt vin
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 5 dl vispgrädde
  • 4 dl mjölk
  • 100 g philadelphiaost
  • 1 tsk torkad timjan
  • 1 krm vitpeppar
  • salt & peppar
  • smör
Börja med att finhacka löken och hälften av svampen. Fräs dessa i kastrull med smör i botten tills svampen och löken är brynt. Slå då på vinet och buljongtärningen, låt stå och koka tills vinet reducerat till hälften. Slå då på grädde, mjölk, philadelphia, timjan och vitpeppar. Låt puttra några minuter och mixa sedan soppan slät med stavmixer eller blender. Ställ åter kastrullen på plattan och låt stå och puttra medans du skivar upp resten av svampen i valfritt stora bitar. Låt hälften av den skivade svampen gå direkt ner i soppan och låt puttra med och fräs resterande i panna med smör tills dem blir brynta och lägg även ner dem i soppan strax innan servering. Avsluta med att smaka av med salt och peppar. Klart!

http://www.ica.se/recept/arets-grillmastare-2014/
 
Med risk för att vara tjatig så måste jag ändå pusha för att du inte får missa att rösta på mig i Icas tävling Årets Grillmästare! Man får rösta max en gång per dag hela juni på det bidrag man gillar mest och dem som kommer på dem tre första platserna går till final.
 
Så klicka in nu på en gång och rösta fram min "Högrevsrulle" till final! http://www.ica.se/recept/arets-grillmastare-2014/ Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar