söndag 27 juli 2014

Senaste från Jimps Grill


Den optimala standmaten! Alla har vi ju ätit pizzasallad som numera måste klassas som en Svensk klassiker. Den finns ju hos alla pizzerior och där äts den flititgt men få gör den hemma av två anledningar. Den första är att man kanske äter den tillräckligt ofta ute och den andra att man inte förstår hur den görs!

I mitt fall så faller jag på det senare alternativet, men nu har vi kommit på lösningen och hemligheten ligger i själva bankningen! Precis som när man bankar ut kött för att göra det mörare vid tillagning så gör man också detta med vitkålen. Vitklål är ju en helt gudomlig kålrot egentligen, den är nyttig och god men den äts alldeles för lite! Det finns så mycket goda smaker i den som man tog mer vara på förr än vad man gör nu.

Utan att veta säkert så tror jag att var man åt mindre potatis än vad man gör idag förr i tiden. Kontroversiellt sagt kanske men jag tror man var mer medveten om helheten förr. Ofta när vi lagar mat nuförtiden så gör vi ett "protein" och ett "tilbehör" medans man för kanske gjorde en hel måltid innehållande hela behovet. Det gäller såklart inte alla som lagade mat förr och heller inte alla som lagar mat nu, men när det gäller snittet så tror jag att det märks. Likaså märks det såklart på folkhälsan...

Jag tror ju tex inte att vitkålshuvud står på var mans inköpsliskatsta inför veckohandeln även om det är ett av dem livsmedel som ger mest kärlek tillbaka till konsumenten! Det är gott, nyttigt och hälsosamt. Den är också flexibel då du kan göra den i massa olika former, det är bara dina egna begränsningar som sätter gränserna.... Sedan håller jag med om att potatisen kanske är smäppet vassare i flexibilitet men den har inte en chans i nyttighet och det vet ju dem flesta...

Vi gjorde ett val för några år sedan då vi inte kunde garantera våran hälsa och valde då bort saker som tex potatis och spanmål. Blodsockertriggande livsmedel som vi fortfarande inte äter och ser som en hälsofälla för att kunna vara pigga och glada föräldrar. Jag ser våran strategi som lyckad, hur ser ni?


Vitkålssallad 4 port:

  • 800 g vitkål
  • 1,5 dl rapsolja
  • ½ dl vitvinsvinäger
  • salt & peppar
Börja med att strimla vitkålen med mandolin, osthyvel eller kniv. Banka sedan den strimlade vitkålen med klubba eller liknande för att pressa ut vetskan ut kålen. Lägg sedan kålen i en skål och blanda ner olja och vinäger. Smaksätt sedan med salt och peppar. Klart! 

Ha en fin kväll! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar