torsdag 24 juli 2014

Senaste från JimpsGrill


För ett par veckor sedan hade vi födelsedagskalas här hemma för våran Millis som fyllde år här i juli (man får ju inte förtälla en kvinnas ålder, så jag nämner den inte) och hennes pappa som också fyller i samma månad. Utan att nämna några namn så fyllde dem iaf 115 år tillsammans!

När det är kalas och många gäster som skall äta så är det kanske inte läge att exprimentera för mycket med maten så vi satsade helt enkelt på ett par säkra och väl beprövade kort som sitter i ryggmärgen och brukar göra succé på grillmenyn.


Till förrätt blev det inget mindre än fylld Porabellosvamp, klicka här för att komma till ett fint recept på en sådan.

Till varmrätt sedan åt vi min nya favorit. Rullad & fylld "brine" karré grillad på indirekt värme. Inte  mycket som slår den minna vänner och jag blir verkligen besviken på er om ni inte testar er på att göra den för det är inte svårt, det kräver bara lite extra ansträngning! Klicka här för receptet på denna grymma kötträtt! Till varmrätten serverade vi också grillade grönsaker, kålrotsgratäng, kokad färskpotatis och våran hemmagjorda bearnaisesås.

Efterrätten sedan brukar inte vara så noga för oss som pysslar med lchf så jag besparar er dem detaljerna, vi satsar istället hela krutet på förrätten och varmrätten ;)


Jag körde svampen och köttet på kolgrillen. Grönsakerna grillar jag intill på gasolgrillen och dem skall grillas på hög värme strax innan servering för att ge bästa möjliga resultat!


Här trivs jag som bäst, bakom mina grillar och analyserar hur maten mår där på gallret. Hur var det nu...hur ska jag grilla zucchinin för att den ska bli som godast, jag får inte grilla den för länge för då blir den sladdrig och absolut inte för kort för då blir den rå... Så går tankarna hela tiden och för varje grillning så sparas resultatet i grill-banken så kan man plocka fram det vid nästa grillning, vad gjorde jag bra förra gången jag grillade denna råvara och vad gjorde jag fel.

Det är nog precis som med allt annat, erfarenhet år A och O i grillning och det är också det så är så fint med grillning. Det är inte som traditionell matlagning där det finns massa skrivna och oskrivna regler hur allting skall skötas utan grillning är lite råare och mer baserat på känsla och det gillar jag, det finnns licksom en acceptans över det inovativa i grillning som kanske inte finns i alla andra kök... jag älskar det tänket och det passar mig väldigt bra, dels för att jag älskar att grilla och dels för att jag inte räds för att hitta min egen identitet i min matlagning.

För efter flera år som aktiv utläggare av recept i bloggform på våran lchf-blogg http://jimpslchf.blogspot.com så känner jag faktiskt att jag skaffat mig en identitet i min matlagning. En identitet som vuxit fram och som innehåller många ingredienser från traditionell fransk matlagning, svensk, italiensk och såklart modern lchf-matlagningstänk. Allt jag lärt mig genom åren när jag lagat och lusläst recept har kokats ner till min egen och jag som lagar mat nästan varje dag har funnit min identitet till slut. Med det menar jag inte att jag sitter inne på något facit eller så utan bara att jag hela tiden skaffar mig erfarenhet och utvecklas, samtidigt som jag utvecklar min egen "stil" i min smaksättning i köket. Jag brukar ofta tänka på dem här sakerna eftersom jag utesluter en massa saker i min matlagning som ingår i traditionell matlagning...

Skulle en tex jury i ett matlagningsprogram bedömma min matlagning skulle dem säkert inte tycka om sättet jag lagar maten på men när dem får smaka på resultatet tror jag faktiskt dem skulle gilla det. ;) Det är lite så jag tänker när jag lagar mat, det ska vara mycket...nyttigt...och gott!


Jo förresten, glöm inte bort att lägga din röst på mig i tävlingen Årets grillmästare hos Ica! Jag ligger sedan länge på en tredjeplats och det vore fruktansvärt tråkigt att halka ner från finalen (plats 1 - 3) nu i sista veckan! Så gå in på http://www.ica.se/recept/arets-grillmastare-2014/ varje dag juli ut och lägg din röst på mig för att få min rätt testlagad av en expertjury och förhoppningsvis vinna hela skiten...

Ha det fint allesammans! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar