måndag 7 juli 2014

Smarrig fisk


God kväll lchf-vänner och ni andra oxå ;) Jag måste be om ursäkt till er som inte är lika frälsta i grillning som jag är, Det blir ju inte så mycket traditionell matlagning från min sida såhär års men ni får helt enkelt hålla ut eller så hoppas jag att ni följer mig även på http://jimpsgrill.blogspot.se/  och blir smittade av min grillentuseasm. Det kommer snart en höst där spisen kommer få jobba mer än vad den gör nu så den tiden kommer också...

Men som sagt ibland står vi ändå i köket när vädret eller tiden sätter stopp för grillningen. Jag tänkte ikväll kasta ut receptet på ett par rätter som lagats hemma i vårat kök på senare tid. Den ena en underbar varmrätt som passar lika bra till vardag som fest! Den andra rätten är en elegant och välsmakande munsbit eller förrätt. Båda är fiskrätter som är så gott och nyttigt!

Vi börja med varmrätten som är Ugnsstekt torskrygg med smörsås och nudelröra med asiatisk touch. Grym anrättning med den milda och mjälla fisken, den feta och syrliga såsen och sist men inte minst nudelröran med mycket sälta, krispighet och smak. Den här rätten vill jag verkligen att ni ska testa!

Ugnsstekt torskrygg & asiatisk nudelröra 4 port:

  • 4 st bitar torskrygg
  • salt & peppar
  • 1 paket bacon
  • 6 st färska champinjoner
  • 3 st schalottenlökar
  • 1 näve sugersnaps/sockerärtor
  • 1 påse sjögräsnudlar
  • 1 - 2 msk soja
  • 1 - 2 msk thailänsk fisksås (finns många olika sorter så smaka dig fram)
  • salt & peppar
  1. Värm ugnen till 150 grader. Lägg fisken på en ugnsplåt, salta och peppra den en aning. In i ugnen med fisken och stek den tills innertempraturen kommer upp i 52 grader, plocka ut fisken och låt vila på diskbänken där innertempraturen hamnar på 55 grader innan servering. Stek bacon i stekpanna och toppa fisken med denna innan servering.
  2. Finhacka löken och skiva upp svampen. Fräs i panna med smör i botten tills löken och svampen börjar ta färg. Skölj av och slå i nudlarna. Låt fräsa ordentligt medans du smaksätter med soja, fisksås, salt och peppar. När du fått till smakerna så rör du ner sugersnapsen och slår av plattan, servera sedan direkt. 



Så kommer vi till förrätten eller munsbiten jag pratade om tidigare. Dem här rullarna har man sett tusen gånger på finncrisppaketen men aldrig ätit så vi tänkte helt enkelt att du ska vi göra dessa en gång för alla. Finncrispen i all ära men det är ju faktiskt fyllning som gör hela rätten och jag valde att fylla dessa med kallrökt lax, pepparrot och ost. Inget revolutionerande utan bara gott!

Finncrisprullar fyllda med laxröra 12 - 15 st:

  • 12 - 15 finncrisp
  • 100 g kallrökt lax
  • 1 tub pepparrotsvisp
  • 150 g philadelphiaost
  • 1 tsk dillkrydda
  • 2 tsk citronsaft
  • bredbar pepparrotsfärskost
Hacka ner laxen och blanda den tillsammans med pepparrotsvisp, philadelphia, dill och citronsaft. Smaka av efter smak och addera eventuellt mer eller mindre av några smaker. Lägg finncrispen i blöt ca 5 min och låt dem vila ytterligare 5 min efter det. Bred ett lager av pepparrotsfärskost på varje finncrispskiva och klicka sedan på en klick av laxröran på varje skiva. Då är det dags att börja rulla. Rulla ihop dem försiktigt och ställ dem sedan på högkant i en tallrik. Låt vila i kylen en stund innan servering. Klart! 



Där har ni två stycken välsmakande fiskanrättningar som sagt och jag hoppas ni provlagar dessa och om ni gör det så kom gärna med feedback och säg vad ni tyckte! Ha det fint allesammans. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar