söndag 24 augusti 2014

Trattkantarellsoppa med mycket goda smaker


God kväll gott folk. Visst kommer hösten snabbt såhär års, den är kanske inte riktigt här än men man börjar definitivt få lite vibbar. Det speglar av sig litegrann på matlagningen också, inte minst här hemma...

Jag bestämde mig redan i morse för att jag skulle laga till denna soppan ikväll, jag har tänkt på den flera gånger under dagen och det är nog därför som resultatet blev så bra som det faktiskt blev. För svampsoppa har jag gjort massor av gånger men varje gång man ska göra en ny soppa så vill man ju såklart bräcka den förra och det tycker jag definitivt att jag lyckades med idag och då blir jag nöjd, glad och mätt :)


Vi har ju också ätit lunch idag och den åt vi ute i friska luften. Jag älskar att plocka med mig våran picnicgrill ut i naturen och laga till maten. Man ska inte krångla till det och heller inte bli för bekväm, det är viktigt att ge sig själv och familjen tid tillsammans. Det primitiva är underbart och det är dem här små stunderna som som man ofta minns framför tex restaurangbesök och andra matsammanhang.


Tillbaka till soppan då, hur gjorde jag egentligen denna soppa som jag pratar så gott om? Jo nämligen såhär...

Trattkantarellsoppa 6 - 8 port:

  • 6 dl förvällda trattkantareller
  • 1 st gul lök
  • smör
  • 5 dl svampfond (vatten + konc.fond)
  • 5 dl köttfond (vatten + konc.fond)
  • 300 g rökt fläskfilé
  • ½ dl portvin
  • 1 msk whiskey
  • 100 g blåmögelost
  • 200 g philadelphiaost
  • 5 dl grädde
  • salt & peppar
Börja med att hetta upp kastrullen med en smörklick i botten. Lägg ner 2/3 av svampen och bryn den tills svampen släppt all vätska, salta och peppra en aning. Lägg ner en till klick smör och fräs sedan löken som du hackat tills även den är brynt. Tärna också fläsket och låt den fräsa med en aning. Slå i whiskey och portvin och låt fräsa till en aning innan du sedan även slår på fonderna. Låt stå och puttra ca 20 min och mixa sedan slät med stavmixer eller blender. 

Hetta åter upp den mixade soppan på spisen och smaksätt den nu med blåmögelost, philadelphia och grädde. Låt puttra och smaksätt mot slutet med salt och peppar. Innan servering så plockar du fram stekpannan och steker den sista tredjedelen av svampen i smör som du lägger ner i soppan innan servering. Klart! 



Portvin är en underbar smaksättare i matlagning och det är väl tur det för den är ju fulkomligt vidrig att dricka :) Whiskey är däremot både god att dricka och fantastiskt god i matlagning. Använd mera vin och sprit i matlagningen för det är en krydda som gör skillnad!

Jag tror att många som inte är så smaksäkra i sin matlagning ofta kanske missar just syran i maten. Där kommer vinet, vinägern, citronen mfl till sin rätt och är ett måste för att balansera upp maten. Oavsett mat så skadar det aldrig med en aning syra och i vissa rätter är det också ett måste för syra är lika viktigt som både sälta och sötma...


Här har vi själva rävaran och basen i dagens soppa. Trattisar, lök och rökt fläsk! Mums. Alla andra smaker som skapar denna soppa relateras till dessa smaker.

Nästa gång det lagas soppa här hemma så hoppas jag att den görs på gula kantareller som jag hoppas hitta ute i skogen inom en snar framtid! Ha nu en go kväll. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar