måndag 15 september 2014

Räksoppa


Ny vecka och nya marträtter. Uppfann inte direkt hjulet idag men gött vart det! Klockan ringde sex i morse och dra mig baklänges vad trötta vi var allesammans, men man kommer igång ganska snabbt och det är skönt att sparka igång veckan ändå. Eftermiddagen sedan vart en liten berg och dalbana. Jag hade inte med mig någon matlåda till jobbet och fick lov att köpa lunch. Jag roffade åt mig en bit varmrökt makrill och en gurksallad av bara farten. Jag kan vara känslig mot mycket socker och vissa andra förtjockningsmedel osv i halv och helfabrikat. Det var just det jag kände av i denna gurksallad som visde sig innehålla mer socker än vad jag trott. Illamående, uppsvälldhet och irriterande känsliga ögon kommer som ett brev på posten. Så nu vet jag att jag aldrig mer ska köpa en färdig gurksallad iaf!

Väl hemma så gjorde jag en riktigt fet lchf-rätt utan en enda jävla gnutta tillsatt socker eller annat skräp! :) Jag gjorde som ni kan se en räksoppa med smak av goda räkor, dill, vin och en god fond. Soppa ligger mig varmt om hjärtat och jag lagar gärna till en god soppa hemma på vardagarna.


Räksoppa 4 port:

  • 800 g räkor med skal
  • 1 gul lök
  • olivolja
  • 1,5 dl vitt vin
  • 5 dl kräftspad alt fiskbuljong
  • 1 msk konc fiskfond
  • 5 dl grädde
  • 100 g philadelphiaost
  • 1 msk finhackad dill
  • salt & peppar
Börja med att skala räkorna men släng inte skalet. Hetta upp en kastrull med olivolja och fräs sedan räkskalet tillsammans med hackad lök några minuter. Slå sedan i spadet/buljongen och vinet. Låt stå och koka 10 - 15 min så det får reducera och koka ihop. Sila sedan över spadet i en ny kastrull och hetta upp igen på spisen tillsammans med grädde. Låt stå och puttra låter i 10 - 15 min. Under tiden smakar du upp soppan med philadelphia, salt, peppar och ev en skvätt konc fiskfond. Ringla ner räkstjärtarna i soppan vid servering. 

Det är precis såhär som jag gillar mina soppor. Med kraftig och god bas i form av buljong och vin. Sedan toppat med grädde och gärna en ost. Avslutningsvis god kryddning och lite finess. Basvaran i soppan varierar såklart men med detta tänk kommer man långt. 



I morgon är jag faktiskt ledig eftersom jobbveckan sedan blir lite förskuten då jag jobbar helgen. I morgon ser jag fram emot att träna ordentligt, spela korpmatch i fotboll och på kvällen äta något gott för att avslutas med en helkväll av champions leagur fotboll! Extra skoj att vi har ett svenskt lag med i cl även om dem såklart kommer få de riktigt tufft...

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar