onsdag 29 oktober 2014

Blomkåls & skinkgratäng


Idag har vi haft en höstträdgårdsdag här hemma där vi plockat undan alla sommargrejer och även krattat löv osv. Jag måste säga att det högg till i hjärtat när jag övervintrade gasolgrillen! Klotgrillen används en del även på vintern och har fått inta sin vinterplats på framsidan, vilket gjorde det hela lite lättare :)

Sedan har jag ju såklart lagat mat också och idag stog det blomkålsgratäng på menyn, kanske inte låter jättesexigt men det går faktiskt att göra det till en riktig höjdare med hjälp av en god skinka, vin och ett par goda ostar!


Blomkåls & skinkgratäng 4 - 6 port:

  • 2 st normalstora blomkålshuvuden
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 400 g strimlad rökt skinka
  • 1 gul lök
  • 1 riven vitlöksklyfta
  • 2 - 3 dl vitt vin
  • ½ g hönsbuljongtärning
  • 6 - 7 dl vispgrädde
  • 100 g philadelphiaost
  • 200 g ädelost
  • salt & peppar
  • smör
  • riven lagrad ost för gratinering
  1. Börja med att skära ut fina buketter ur blomkålshuvudena och koka dem i en kastrull med vatten och grönsaksbuljongtärning i 5 min. Häll av vattnet och lägg blomkålen i en ugnsform tillsammans med den strimlade skinkan. 
  2. Gör sedan en ädelostsås genom att hacka lök och riv vitlök. Fräs detta i smör tills löken mjuknat och slå sedan på vinet. Låt stå och koka tills vinet reducerat till hälften, smula sedan ner ädelosten samt grädde och philadelphia. smula ner hönsbuljongtärningen och låt puttra 5 - 10 min. Smaka av mot slutet med salt och peppar. 
  3. Häll ädelostsåsen över blomkålen och skinkan i formen samt ringla över riven ost innan du gratinerar alltsammans mitt i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter eller tills du fått en fin färg på gratängen. Låt vila 15 min innan servering. Klart! 


Barnen kom också på den geniala idén att dem ville överraska Camilla med en pannacotta till efterrätt och jag ville inte ta deras entusiasm ifrån dem så visst gick jag med på det. Barnen fick göra den själv med lite assistans från mig och den vart jättelyckad! Lite vardagslyx måste man skämma bort varandra med ibland...


Pannacotta 4 - 6 port:

  • 5 dl vispgrädde
  • ½ tsk vaniljpulver
  • 1 msk agavesirap
  • 1 msk sukrin
  • 2,5 gelatinblad
  • bär till garnering
Blötlägg gelatinbladen i vatten. Blanda grädde, vaniljpulver, sirap och sukrin i en kastrull. Hetta sedan upp under vispning tills det kokar. Plocka av kastrullen och vispa ner dem mjuka gelatinbladen. Häll upp i portionsskålar och låt svalna i kylen ett par timmar innan servering. Servera med färska bär på toppen.

Det var det lilla som jag hade att bjuda på idag. Ha det fint gott folk! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar