tisdag 21 oktober 2014

Fylld aubergine


God kväll i höstmörkret! Ja det blir ju per automatik att man grillar mindre i dessa tider, om man inte har en Lotusgrill såklart ;) Men idag fick den faktiskt stå åt sidan för en enkel men väldigt utsökt gratinerad aubergine. Jag har räkor i fyllningen men skippa dem så har du också en förträfflig vegetarisk rätt.

Apropå höstmörkret, fan va trist senhösten är alltså! Det finns inget värre, det känns som domedagen är nära på nå vis. Mörkt, kallt, regn och rusk. Man får ingen energi gratis utan det gäller att försöka skapa den själv. Jag försöker ge mig själv energi genom att äta nyttigt samt träna regelbundet. Det är det bästa tipset jag kan ge er idag. Med dem två byggstenarna lindrar man höstdepressionen. Jag hörde någonstans att 20 min effektiv träning motsvarar endorineffekten från ett lyckopiller!

Just nu längtar jag efter riktig vinter med mycket knastrande snö, minusgrader och vallarök :)


Fylld aubergine 4 port:

  • 2 st auberginer
  • 500 g oskalade räkor
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk tomatpuré
  • 200 g cambozolaost
  • 200 g riven lagrad ost
  • salt & peppar
  • smör
Börja med att halvera och gröpa ur auberginerna. Tärna fruktköttet samt hacka lök och vitlök. Fräs detta i en stekpanna med smör tills all vätska dunstat och det börjar ta färg. Slå på tomatpuré och låt även den fräsa med en stund innan du smular ner cambozolaosten som får smälta en aning. Smaka av med salt och peppar. Plocka av pannan och ringla ner skalade räkor och fyll auberginehalvorna med blandningen. Toppa sedan varje aubergine med rikligt av riven ost. Gratinera på 200 grader i ugnen i 20 min. Servera och njut! 



Camilla gjorde ikväll också väldigt goda rostade mandlar. Perfekt snacks med lågt kolhydratinnehåll!

  • Dem gör du enkelt genom att gnida in dem med kokosolja och krydda sedan med valfria kryddor, i vårat fall paprikapulver och en aning cayenn. Rosta dem sedan i ugnen på 175 grader tills dem fått en fin rostad färg. Låt svalna och sedan är det bara att börja knapra! 
Nötter i all ära men mandlar är bättre! ha det fint /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar