tisdag 25 november 2014

Kyckling stekt i dragon & purjolöksstuvning


Jag trodde knappt mina ögon i morse när jag satt mig för att äta frukost, solen tittade in genom fönstret och lyste efter en stund upp hela rummet! Helt underbart och det har verkligen satt färg på hela dan. Jag kan också tillägga att jag kikade litegrann på skidpremiären från bruksvallarna i helgen och det gav verkligen också positiv energi! Timmarna som jag tillbringat på gymmet den senaste tiden är ju för att komma i så bra form som möjligt när snön lägger sig. Nu känns det helt plötsligt inte så långt borta längre och det är verkligen inspirerande...

Hur har min dag varit då? Jo jag klev upp tidigt i morse och lämnade iväg barnen på skolan, efter frukost åkte jag till gymmet där jag körde på riktigt bra och efter passet vart det en bastu. Sedan hem, luncha och varva ner innan det var dags att åka till jobbet för ett kvällspass. Nu är jag hemma och kikar på fotboll samtidigt som jag skriver till er. Ekorrhjulet spinner på med andra ord :)

Jag har inte lagat någon mat idag utan det har Camilla gjort. Jag tänkte därför dela med mig av en rätt som jag gjorde förra veckan. Det var en helt vanlig veckodag under tidpressade förhållanden, som det ofta kan vara... Då gjorde jag denna rätten som tar ca 25 - 30 min från start till mål, med en beredningstid på kanske 10 min.

Purjolöksstuvning 4 port:
  • 1 stor eller 2 mindre purjolökar
  • 5 dl vispgrädde
  • 100 g philadelphiaost
  • ½ - 1 höns eller grönsaksbuljongtärning
  • salt och peppar
  • smör
Börja med att dela och skölj ur purjon. Hacka den sedan grovt och bryn i stekpanna. Slå sedan på grädde, philadelphia och buljongtärning. Låt sedan stå och puttra tills du fått önskad konsistens, ca 10 - 20 min. Smaka av mot slutet med salt och peppar. Klart!

Kyckling 4 port:
  • 4 st kycklingfiléer
  • 2 tsk dragon
  • 1 tsk paprikapulver
  • salt och peppar
  • smör
Börja med att klyva filéerna så att varje filé blir till två tunnare filéer. Bryn dem sedan i stekpanna med smör. salta, peppra och krydda med paprikapulver och dragon under tiden du bryner kycklingen. När filéerna fått en fin stekyta så lägger du dem i en ugnsform och steker klart dem i ugnen. Kör dem på 175 grader i ca 20 min eller tills innertempraturen landar på 68 grader.

Om jag har en pressad eftermiddag eller kväll så fokuserar jag på vad jag ska kunna laga för mat som fungerar för dagen. Jag försöker att aldrig slarva med matlagningen utan tror verkligen på det fakta att den bästa maten lagas hemma fortfarande. Det finns säkert undantag men köpemat eller helfabrikat är ofta skräp och inget alternativ om jag får välja.

Ha det gött! /jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar