fredag 26 december 2014

Biff med rödvinssås & thaigrönt


Hoppas ni haft en fin Jul! Min har varit bra och vi har firat både på julafton och juldagen tillsammans med våra familjer. Det har blivit mycket jobb också så man har stundvis varit väldigt trött men nu är jag ledig ett par dagar och den känns helt fantastiskt och jag ska inte göra många knop dessa dagar. Barnen är supernöjda och kan inte sluta leka med sina nya leksaker, så vi får se det som lyckat :)

Kylan har äntligen kommit också men det är fortfarande för lite snö utanför fönstret här hemma. Vi vill ha mer snö så man lockas ut mera. Skidor, pulka och skridskor lockar väldigt mycket just nu! Att komma hem efter en lång skidtur, ta en dusch och tända en brasa... grym känsla i kroppen!

Snart är det nyårsafton också, och varför inte bjuda dina gäster på en god rödvinssås till en god bit kött! Det är inte alldeles enkelt att få till den perfekta rödvinssåsen, det är en svår balansgång mellan det syrliga och söta. I detta inlägg delar jag med mig av en rödvinssås som jag fick till riktigt bra efter att ha surfat runt lite på nätet och fått inspiration från Sveriges Mästerkock. Den dubbla reduceringen fungerar riktigt bra här och ger en fin balans.

Rödvinssås:
  • 2 st schalottenlökar
  • 3 dl torrt rött vin
  • 3 dl kalvfond
  • 8 st vitpepparkorn
  • 1 tsk timjan
  • 50 g philadelphiaost alt. liten skvätt vispgrädde
  • salt & peppar
  • smör
  1. Hacka löken fint och bryn den i kastrull med smör tills löken mjuknat. tillsätt vinet samt vitpeppar och låt stå och reducera till hälften.
  2. Slå sedan på fonden och timjan, låt stå och koka tills såsen änn en gång reducerat till hälften.
  3. Sila sedan av såsen och ställ kastrullen med den avsilade såsen åter på spisen. Vispa ner en klick philadelphiaost och smaka av med salt och peppar. Klart!
Grönsaker med thailänska smaker:
  • rödlök
  • purjolök
  • bacon
  • portabellosvamp
  • färska groddar
  • thailänsk fisksås
  • soja
  • svartpeppar
  • ev. salt (redan mycket sälta i soja och fisksås)
  • smör
Inga mått här som ni ser. Det är heller inte så noga vad ni använder för grönsaker utan plocka lite vad du har i kylen och tänk lite "pytt i panna". Hacka alltsammans och bryn i panna. Börja med lök och svamp och gå på med krispiga grönsaker sist. Smaksätt sedan med soja och fisksås efter smak och tycke. salta och peppra mot slutet.

Jag älskar dessa thaigrönt till kötträtter, det bryter av på ett fint sätt och ger karaktär till hela rätten, med den goda sältan som pricken över i!

http://jimpslchf.blogspot.se/p/instagram.html
Bilden från @jimps_ Instagramflöde.
Har ni planerat eran nyårsmiddag än? Våran varmrätt är spikad och kommer bli väldigt bra! Förrätten är inte helt spikad men jag har en spännande rätt i skallen som jag skulle vilja göra, så vi får se vart det landar :) En sak är iaf säker och det är att maten ska lagas med kärlek och jag längtar redan!
 
Ha en skön annandag på er! /Jimps

1 kommentar:

  1. Mmm...så gott det låter! Verkligen, perfekt till nyårsbordet!
    God fortsättning!
    //Lana

    SvaraRadera