måndag 15 december 2014

Lax med smörstekt broccoli och ärtcreme


God kväll och hoppas ni haft en bra start på veckan! Själv har jag varit ledig och inledde dagen med sovmorgon och det har förgyllt hela dagen. Jag och ungarna har klätt granen samt satt upp lite övrig dekoration, så nu kan julen komma även hem till oss.

Vi har också ätit väldigt bra mat idag! Det är inte maten som jag presenterar i detta inlägg utan något så grymt som lammkotletter och biff. Vi lyxade helt enkelt till det idag eftersom vi jobbat hela helgen både jag och Camilla. Nu på kvällen sedan har vi käkat lite ost och korv så jag kommer somna med ett leende på läpparna ikväll :)

Igår åt vi lax med smörstekt broccoli och ärtcreme. Detta är ett recept för er som precis som jag ibland äter en liberal lchf då ärtor innehåller aningen högre kolhydrat. Cremen eller kall sås kan man också kalla den vart riktigt bra med en lätt touch av pepparrot och wasabi! Testa...

Ärtcreme:
  • 3 dl kokta ärtor
  • 1 st schalottenlök
  • 2 msk olivolja
  • 1 dl turkisk yoghurt
  • ½ - 1 tsk riven pepparrot
  • wasabi efter tycke
  • några droppar citronsaft
  • salt & peppar
 Börja med att koka ärtorna i 3 min och skölj dem sedan med kallt vatten. Skala sedan löken och sedan stoppar du allt i en matberedare och mixar till en creme. Smaka av med salt, peppar samt wasabi och citronsaft. Klart!

Ugnsgrillad lax:
  • laxfilé
  • salt & peppar
Ställ ugnen på 175 grader. Salta och peppra laxen och kör den helt enkelt mitt i ugnen i 15 - 20 min. Klämm försiktigt på laxen med fingrarna, när den börjar "skiva" sig så är den klar. Kör annars med termometer och då ska innertempen landa på 55 grader.

Till detta serverade jag smörstekt okokt broccoli samt skivad prujolök, superenkelt och grymt gott till fisk! 

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar